-
Tips om je Google Classroom te organiseren
Is je Google Classroom een organisatorische wirwar? Gebruik deze strategieën om er grip op te krijgen.
Google Classroom heeft een functie ingebouwd waarmee je de schoolwerkpagina netjes en ordelijk kunt houden. Maak gebruik van onderwerpen om …Artikel (10)Leerkracht, ICT-coördinator -
Heyday: App met tips om op eigen benen te staan
Die app leert jongeren op eigen benen staan en toont bij wie ze kunnen aankloppen bij problemen bij zelfstandig wonen. Welke verzekeringen heb je nodig? Hoe betaal je je belastingen? Hoe verander je je domicilie-adres?
De app is in de eerste plaats …
App of software (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe overleeft je kind de quarantaine? En hoe overleef je als ouder deze periode?
Hoe zorg je als ouder voor je eigen mentale gezondheid tijdens deze coronacrisis?
Hoe organiseer je je? Hoe combineer je telewerken en thuisonderwijs?
Hoe ga je om met conflicten in je gezin? En met verveling?
Hoe zorg je voor routine?In deze …
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Duidelijk Nederlands op de secundaire school: Communiceren met anderstalige ouders
Een gids met tal van tips rond zeven thema's:
- bezoek aan de school,
- inschrijvingsgesprek,
- infomoment,
- schoolpoortgesprek,
- algemene communicatie,
oudercontact, - slechtnieuwsgesprek.
Het is een handig instrument om oudercontacten, briefjes of mails …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Rebussen maken
In deze korte blog legt Femke uit hoe ze met gratis tools rebussen maakt voor in de klas.
Misschien heb jij nog goede tips?
Artikel (5)Leerkracht -
Leerhulpmiddelen in Word
Gebruik in Word de tool Leerhulpmiddelen om leerlingen met leesstoornissen te helpen bij het vlot lezen van teksten.
Dankzij de tool kan je woorden laten splitsen in lettergrepen, kan je teksten laten voorlezen, kan je kolombreedte van de …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Aan de slag met autismevriendelijke 'gesloten activiteiten'
Steven Degrieck, werkzaam bij Autisme Centraal, vertelt in dit artikel over het verschil tussen open en gesloten activiteiten en waaom leerlingen met autisme meer baat hebben bij dit laatste.
Hij geeft ook een checklist mee om je te helpen nadenken …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Dyslexie in het secundair onderwijs
Een uitgebreide handreiking met info over dyslexie, over het bieden van effectieve hulp en met een leidraad voor het opstellen, uitvoeren en evalueren van een dyslexiebeleid.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
QR Speech: Communicatie-app
Deze app dient om gesproken communicatie te ondersteunen, om dag- en weekschema's te verduidelijken met spraak of om voorgelezen informatie te krijgen over producten waarop een qr-code is geplakt.
Met de app neem je een foto van een QR-code. Wanneer …
App of softwareLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Omgaan met zwakke executieve functies
Bij mensen met ADD zijn de executieve functies minder ontwikkeld. Er wordt dan gesproken van ‘zwakke’ executieve functies.
In het artikel lees je meer info over executieve functies, het omgaan met zwakke EF en het trainen van EF.
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Stimulerende en ontwikkelingsgerichte feedback: Leren vanuit een uitdaging
Waarom zetten sommige kinderen door, terwijl anderen, soms ondanks hun goede capaciteiten, direct opgeven als iets moeilijk wordt? Is doorzetten een karaktereigenschap of is dit afhankelijk van opvoeding? Waarom hebben sommige …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner