-
Hoe overleeft je kind de quarantaine? En hoe overleef je als ouder deze periode?
Hoe zorg je als ouder voor je eigen mentale gezondheid tijdens deze coronacrisis?
Hoe organiseer je je? Hoe combineer je telewerken en thuisonderwijs?
Hoe ga je om met conflicten in je gezin? En met verveling?
Hoe zorg je voor routine?In deze …
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Duidelijk Nederlands op de secundaire school: Communiceren met anderstalige ouders
Een gids met tal van tips rond zeven thema's:
- bezoek aan de school,
- inschrijvingsgesprek,
- infomoment,
- schoolpoortgesprek,
- algemene communicatie,
oudercontact, - slechtnieuwsgesprek.
Het is een handig instrument om oudercontacten, briefjes of mails …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Rebussen maken
In deze korte blog legt Femke uit hoe ze met gratis tools rebussen maakt voor in de klas.
Misschien heb jij nog goede tips?
Artikel (5)Leerkracht -
Leerhulpmiddelen in Word
Gebruik in Word de tool Leerhulpmiddelen om leerlingen met leesstoornissen te helpen bij het vlot lezen van teksten.
Dankzij de tool kan je woorden laten splitsen in lettergrepen, kan je teksten laten voorlezen, kan je kolombreedte van de …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Aan de slag met autismevriendelijke 'gesloten activiteiten'
Steven Degrieck, werkzaam bij Autisme Centraal, vertelt in dit artikel over het verschil tussen open en gesloten activiteiten en waaom leerlingen met autisme meer baat hebben bij dit laatste.
Hij geeft ook een checklist mee om je te helpen nadenken …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Dyslexie in het secundair onderwijs
Een uitgebreide handreiking met info over dyslexie, over het bieden van effectieve hulp en met een leidraad voor het opstellen, uitvoeren en evalueren van een dyslexiebeleid.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Omgaan met zwakke executieve functies
Bij mensen met ADD zijn de executieve functies minder ontwikkeld. Er wordt dan gesproken van ‘zwakke’ executieve functies.
In het artikel lees je meer info over executieve functies, het omgaan met zwakke EF en het trainen van EF.
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Stimulerende en ontwikkelingsgerichte feedback: Leren vanuit een uitdaging
Waarom zetten sommige kinderen door, terwijl anderen, soms ondanks hun goede capaciteiten, direct opgeven als iets moeilijk wordt? Is doorzetten een karaktereigenschap of is dit afhankelijk van opvoeding? Waarom hebben sommige …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Maak van leerlingen lezers: Tips voor leesbevordering
Praktische tips om het lezen bij je leerlingen te bevorderen.
De tips zijn onderverdeeld in drie rubrieken:
- kiezen (aanbod en beschikbaarheid van boeken),
- lezen (tijd om te lezen en voorgelezen worden),
- reageren (boekenpraatje).
Deze rubrieken zijn …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
TikTok in het klaslokaal
Artikel van Schoolit waarin de auteur het heeft over de populaire app TikTok en hoe je hem in de klas kan gebruiken.
Artikel (5)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Autismevriendelijke school: Tien dingen die je nog niet wist
Wist je dat een autismevriendelijke wereld op school start? Dat je maar één basisregel moet onthouden? En dat je zowel de leerling als de omgeving moet aanpassen?
Kobe Vanroy van Autisme Centraal somt tien dingen op die je nog niet wist …
Artikel (4)