-
De verteltafel in zeven praktische stappen
De verteltafel is een geweldig middel om een verhaal tot leven te brengen. Door knuffels, poppetjes, attributen die een rol spelen in het boek, kunnen kinderen het verhaal na spelen. Ze spelen één of meerdere rollen en voeren, onder …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
De verteltafel
Kinderen spelen een verhaal aan de verteltafel niet zomaar na. Hiervoor is het nodig om te werken volgens een bepaalde opbouw en structuur. In dit artikel van Topwijs vind je meer informatie en een stappenplan om gestructureerd te starten met de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Welke uitleensystemen voor boeken kan je als school gebruiken?
Boeken zijn onmisbaar op een school. Veel scholen zoeken naar een geschikt uitleensysteem voor hun school- of klasbibliotheek. Dit artikel van Iedereen Leest geeft een overzicht van bestaande (betalende en gratis) uitleensystemen.
Artikel -
Kip of ei?: Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te
kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal.
Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei …Artikel (3)Andere functie -
Meetcultuur in kleuterscholen, klaar voor de toets?: Kleutergewijs
Binnen kleuteronderwijs maakt men zich zorgen omtrent taalvaardigheid. In sommige scholen is dit al jaren een uitdaging en wordt er reeds veel werk verricht. In andere scholen is het een opkomende zorg de laatste jaren. Vlaams Minister van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De weg naar meertalig voorlezen, drie drempels overwonnen: Kleutergewijs
Steeds meer scholen werken aan een gedragen visie rond meertaligheid. Onderzoek toont aan dat je de meertalige realiteit als troef kan uitspelen, door thuistalen een plaats te geven op school en in de klas. Een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Kamishibai
Op de deelpagina van ABC-projects vind je nuttige informatie rond het werken met of het zelf maken van een kamishibai:
- stappenplan om zelf een kamishibaitheater te maken (A3-formaat of minitheater);
- het kamishibai-cahier met ideeën om …
Artikel (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Hoe bevorder je intrinsieke leesmotivatie?
Leesmotivatie is een cruciale hefboom om van kinderen en jongeren levenslange lezers te maken. Een intrinsieke motivatie ligt aan de basis van een positieve leesspiraal: wie lezen leuk vindt, wil opnieuw en meer lezen. Zo word je beter in lezen, …
Artikel (7) -
Felix zoekt geluk: Nieuwe voorleesverhalen voor de allerkleinsten van Leo Bormans
Felix zoekt geluk, is een kleurrijk knusselboek vol eenvoudige verhalen van Leo Bormans. Het boek is gebaseerd op de wetenschappelijke pijlers van hoop, vriendschap en geluk.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Vijf tips voor krachtige voorleesmomenten met meertalige kleuters: Kleutergewijs
Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling. Tijdens het voorlezen stellen kleuterleerkrachten vaak uitdagende vragen, gebruiken ze een rijke taal en voeren ze een gesprek met de kleuters over een onderwerp buiten het hier-en-nu.
Noorse onderzoekers …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Voorlezen in de kleuterklas: Acht tips
Leesplezier start in de kleuterklas. En kinderen die verhalen leren begrijpen, hebben een voetje voor bij begrijpend lezen in de lagere school.
Acht concrete lesideeën om meer te bereiken met boeken in je klas.
Artikel -
Aan de slag met woordkaarten: Juf Bianca
Op de site van juf Bianca vind je inspirerende tips om aan de slag te gaan met woord- of stempelkaarten.
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, …