-
Klas inrichten met tweedehandsmateriaal
Het budget voor klasinrichting en schoolmateriaal is vaak beperkt. Maar via rommelmarkten, weggeefgroepen, kringwinkels en wat creativiteit kom je best ver. Leraar Beth en student Laura tonen hun 3 topitems voor de klas.
Artikel (4) -
Oren en ogen open: Contextuele toetsvragen natuurwetenschappen
Afstudeeronderzoek dat werd opgesteld naar aanleiding van de invoering van het nieuwe leerplan Sociale en technische wetenschappen in 2012, waarin een een grotere nadruk wordt gelegd op het werken in contexten.
Het eerste deel omvat een onderzoek …
Artikel (11)Leerkracht -
Universeel ontwerp in de klas en op school: Op stap naar redelijke aanpassingen
Na het lezen van deze leidraad
- heb je inzicht in wat universeel ontwerp en universal design for learning (UDL) betekenen;
- heb je zicht op toepassingsmogelijkheden van universeel ontwerp in de klas en op school;
- kan je universeel ontwerp situeren in …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Eén derde van de leerkrachten bewust afwezig op sociale netwerken
Van november 2009 tot januari 2010 deed collega Bram een onderzoek naar het gebruik van sociale netwerken in het algemeen en Facebook in het bijzonder. Via oproepen in KlasCement en Lerarendirect, maar ook via mondreclame werden uiteindelijk 900 …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw -
Creativiteit in het onderwijs bevorderen
We horen het vaak: in het onderwijs van de 21ste eeuw moet creativiteit een prominentere plaats krijgen (zie ook de Visietekst duurzaam onderwijs). Creatief denken kan mensen helpen om hun persoonlijke leven te verrijken, problemen op te lossen, …Artikel (4)Leerkracht -
Het ERK en de eindtermen moderne vreemde talen
Bij de kadering van de eindtermen/ontwikkelingsdoelen in het ERK moeten een aantal belangrijke elementen vermeld worden. Vooreerst gaat het hier over de taalbeheersingsniveaus zoals die blijken uit de eindtermen. Dit zijn de minimumdoelstellingen …
ArtikelAndere functie -
Boekbespreking: Kinderen met dyscalculie
Annemie Desoete en Tom Braams sloegen de handen in elkaar om een boek te schrijven over dyscalculie. Niet zomaar een boek! De auteurs geven op een heldere manier uitleg bij de verschillende soorten rekenstoornissen die kinderen kunnen hebben. De …
ArtikelAnder -
Gebruikersonderzoek KlasCement
Overzicht van het onderzoek
In opdracht van het Departement Onderwijs werd van 21 maart tot 27 april 2009 een groot onderzoek uitgevoerd onder de KlasCement-leden. Het onderzoek werd opgesteld, verwerkt en begeleid door het KlasCement-team i.s.m. de …
Artikel (10)Directie -
Innovatief ICT-gebruik Deel 2: Web2.0 - Classy - RSS - ...
Praktijkvoorbeelden van innovatief ICT-gebruik Universiteit Gent, vakgroep Onderwijskunde, vroeg ons onlangs naar praktijkvoorbeelden over innovatief ICT-gebruik. We delen er graag enkele met jou.
ELKE SCHOOL Z'N WEB2.0 WEBSITE
Elke school heeft …
ArtikelDirectie -
Visietekst verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs
AI verantwoord inzetten en gebruiken in het onderwijs: het is geen koud kunstje. Deze visietekst geeft via zeven basisvoorwaarden een aanzet om een evenwicht te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten. Het is …
Artikel -
Professionaliseringstrajecten voor schoolleiders onderzocht: De invloed van organisatorische en didactische factoren en hun wisselwerking om concrete schoolontwikkeling te triggeren
Dat schoolleiders vandaag erg onder druk staan en er een grote verantwoordelijkheid op hun schouders rust is een open deur in trappen. Dit verdient naast het besef ook erkenning én investering in kwaliteitsvolle …
Artikel (5)Leerkracht -
Python in de klas
Onze samenleving wordt steeds meer beïnvloed en gestuurd door computersystemen, apps en algoritmes. Talloze problemen, nu en in de toekomst, worden opgelost via die krachtige computers. Ook op school en in de klas voelen we die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …