-
Armoede op school herkennen en aanpakken
Hoe kan je armoede op school herkennen en aanpakken? Met deze signaallijst en tips van armoedeorganisaties maak je werk van een sterk armoedebeleid.
Artikel (5) -
Checklist STEM-school
Doet je school inspanningen om goed STEM-onderwijs te organiseren, en vraag je je af of je school daardoor een echte STEM-school is? Vul deze checklist in en ontdek of jouw school voldoet aan de 10 dimensies en principes van STEM.
Artikel (5) -
Eerst verbinding, dan leerstof: Vijf adviezen van experten en twaalf lestips.
De scholen gaan weer open en je ziet je leerlingen weer. Dat je prioriteit dan bij de leerstof ligt, is een normale reactie. Experten adviseren om toch ook ruimte te voorzien voor verbinding en reflectie.
Hoe pols je bij je leerlingen hoe zij de …
Artikel (6) -
Hoe help je piekeraars in de klas?
Ze zitten in elke klas: de piekeraars. Ze vinden zichzelf ‘het lelijke eendje’, ze geloven dat ze ‘het nooit zullen kunnen’ of dat ‘iedereen tegen hen’ is.
Gedachten die niet helpen, integendeel. Hoe erg blokkeren …Artikel (3) -
Omgaan met verschillen in de klas: Handreiking
Uit internationaal onderzoek komt naar voren dat een aantal werkwijzen zeer succesvol is bij het omgaan met verschillen in de klas.
In deze handreiking komen de vijf belangrijkste aan de orde:
- team teaching,
- samenwerkend leren, …
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Onderwijspraktijk verbeteren voor cognitief begaafde leerlingen
In bijlage vind je een aantal lesplannen die gemaakt werden in het kader van het project TALENT. Ze kunnen dienen als inspiratie voor het lesgeven aan leerlingen die cognitief sterk functioneren.
Hoe motiveer je hen? Hoe differentieer je? Welke …
Artikel (6) -
Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs: Toolkit en praktijkvoorbeelden
Het boek bevat een algemene toolkit voor leraren om hun lessen zo te ontwerpen dat elke leerling uitgedaagd wordt.
De toolkit bestaat uit vier bouwstenen en twee regels, waardoor je snel mee bent met de denkwijze die achter de gepresenteerde aanpak …
Artikel (6) -
Vijf strategieën om te werken aan scaffolding
Als leerkracht is het belangrijk om aan te sluiten bij de voorkennis van je leerlingen. Vervolgens wil je ook dat ze met de nieuwe informatie zelfstandig aan de slag kunnen. Het is daarom belangrijk om te zoeken naar de juiste mate van …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat kan ik als ouder doen bij cyberpesten of ander grensoverschrijdend gedrag?
Cyberpesten balanceert op de rand van veilig internet en pesten. Scholen van het basisonderwijs en de 1ste graad van het secundair onderwijs zijn sinds september 2007 verplicht om leerlingen te leren op een veilige en verantwoorde manier met …
Artikel (3) -
Leerlingen een herkansing geven of niet?
Dit is een samenvatting van een levendige discussie op Facebook. De vraag was of je leerlingen een herkansing kan geven bij een toets. Je leest enkele (anonieme) quotes en twee opties om herkansing praktisch aan te pakken.
Artikel (4)Pedagogisch begeleider, Ander -
Klasse: Dossier Radicalisering
Op de website van Klasse vind je een dossier dat gaat over het gevaar van extreme radicalisering, hoe je die herkent, aanpakt en voorkomt. Hakenkruisen op pennenzakken of extreme Facebookstatussen over Syrië, elke school krijgt er vroeg of …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw -
Nadenken over professionaliseren van leraren met digitale leermiddelen
Op 6 mei 2015 vond een reflectiedag plaats waar gedachten, inzichten, onderzoeksresultaten, visies, meningen en stellingnames gedeeld werden. Naast een samenvattend verslag van de dag (klik op Artikel), vind je ook alle presentaties en teksten. …
ArtikelAndere functie