-
ART4DEM: Project om drama in te zetten rond burgerschap
Deze website staat boordevol info, tips, tools en downloadbaar materiaal om drama in te zetten voor burgerschapseducatie op school en is opgericht als resultaat van een onderzoeksproject.
Bijhorend kan je je verdiepen in de brochure Drama en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Latijn en Game Design: Project Nicolai Klimii
Latijn en programmeren, het lijken schijnbare tegenpolen die je niet meteen in dezelfde context zou gebruiken. Dit gameproject, dat een samenwerking vormt tussen de Educatieve Master UGent en het Sint-Lievenscollege bewijst het tegendeel. Door een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De verhouding tussen wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling
De Sustainable Development Goals schuiven wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling naar voor als de ideale kaders om globale uitdagingen binnen te brengen in de klas. Door hun toenemende populariteit klinkt vaker de vraag …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Welke betekenis van burgerschap in wereldburgerschapseducatie?
Hoewel er traditioneel een sterke verstrengeling van burgerschap met de nationale gemeenschap bestaat, vormt deze vandaag niet langer het enige referentiekader voor burgerschapseducatie op school. Maar in juridische zin blijft burgerschap toch …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Naar gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie
Om tot gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie (WBE) te komen moeten we onze praktijken vanuit een dekoloniaal perspectief herbekijken: Hoe kijken we naar andere manieren van leven, maatschappijopbouw, betrokkenheid, vrede, rechtvaardigheid …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Evalueren van wereldburgerschapscompetenties
Wereldburgerschapseducatie (WBE) wil mondiaal bewustzijn en kritisch burgerschap stimuleren door in te zetten op competenties zoals kritisch denken, empathie, solidariteit, respect voor diversiteit, participatie en debatteren. Het evalueren …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijs: Hervorming van ICT-teams in scholen
In deze bijdrage lees je het eerste resultaat van het tweejarige project Digitale transformatie in het Vlaams onderwijs: hervorming van de ICT teams in scholen. Het project wordt gefinancierd door de Europese Unie en geïmplementeerd …
Artikel -
Evidence-based onderwijsstrategieën van David Mitchell
Een opsomming van tien sleutelstrategieën om leren te verbeteren:
- coöperatief leren in groepen,
- peer-tutoring,
- ouderbetrokkenheid,
- cognitieve-strategie-instructie,
- geheugenstrategieën,
- oefen en herhaal,
- behavioristische …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Specifieke onderwijsbehoeften in het reguliere onderwijs
Deze brochure beschrijft vijf evidence-based aanbevelingen om leerlingen met SOB te ondersteunen, om scholen te helpen om hun huidige aanpak te herzien en om hen praktische ideeën aan te bieden.
De aanbevelingen die aan bod komen en uitgebreid …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leidraad Ondersteunde Communicatie
Zoek je basisinformatie over Ondersteunde Communicatie? Begin dan met het lezen van de Leidraad Ondersteunde Communicatie. Hierin vind je alle up-to-date en wetenschappelijk onderbouwde informatie over Ondersteunde Communicatie.
Artikel -
CLIL in Vlaanderen: Onderzoeksrapport
In dit rapport vind je het overzicht van de resultaten van het onderzoeksproject CLIL in
Vlaanderen. Dit onderzoek werd uitgevoerd tijdens de schooljaren 2015-2016 en 2016-2017 in het kader van het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek …ArtikelLeerkracht -
Inclusief onderwijs implementeren
Wat zijn de hefbomen om leraren te ondersteunen naar meer inclusief onderwijs?
Aster Van Mieghem maakte hierover haar proefschrift. In het artikel lees je een bondige samenvatting hiervan.
ArtikelAndere functie