-
Maak je eigen Hop-ei: Stappenplan knutselactiviteit
Pasen is de tijd van het jaar om met heel de familie te knutselen en wat beter dan je eigen eieren te kleuren en versieren. Volg de instructies en maak als een haas je eigen stoere Hop-eieren.
Benodigdheden voor 4 Hop-eieren:
- een …
Artikel (11)Ander -
Begrijpend luisteren en lezen: Beslisboom
Wil je actief werken aan de vijf sleutels voor effectieve didactiek van begrijpend luisteren en lezen in de basisschool?
Deze beslisboom gidst je naar een passende luister - of leesles.Artikel (22)Leerkracht, Ander -
Heeft Jos 'n TOS?: Signalen voor een taalontwikkelingsstoornis bij kinderen
Poster met signalen van TOS (taalontwikkelingsstoornis).
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leer ze lezen: Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs
Een boek met ingrediënten om leesonderwijs van de bovenste plank te kunnen geven én met praktijkvoorbeelden.
Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De multirups: Verschillende functies doorheen de klaspraktijk
Ideeën om in de klas en op school gebruik te maken van de afbeelding van de rups bij allerhande toepassingen. De rups krijgt zowel een functie bij het nastreven van de taalontwikkeling, het wiskundig denken als het motorisch bewegen.
Artikel (8)Leerkracht -
Vijftien ideeën met stoepkrijt
In dit artikel beschrijft Mamabaas vijftien ideeën om creatief aan de slag te gaan met stoepkrijt. De verschillende opdrachten worden als challenge aangeboden om de tijd zinvol door te brengen in combinatie met het telewerken.
Artikel (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
Thuis werken met kinderen, hoe pak je dat aan?
Breng structuur in je dag aan door de structuur van school en jouw werkdag zo goed mogelijk na te bootsen. Structuur zal de nodige portie rust brengen voor kinderen en jezelf.
In het artikel vind je een aantal tips en twee voorbeelden van een …
Artikel (10)Leerkracht -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Voldoende water drinken met de waterpas
Water is de perfecte dorstlesser. Om de jongsten onder ons daarvan te overtuigen, is er de waterpas. Die moedigt kinderen op een speelse manier aan om veel water te drinken.
Artikel (8) -
Emotie-armband: Hulpmiddel bij overprikkeling
Bij overprikkeling willen kinderen vaak even met rust gelaten worden. Maar dit kunnen ze vaak verbaal niet aangeven.
In het artikel vind je een visueel alternatief.
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Agressie bij kleuters: Tip van je collega
Alle kinderen vertonen weleens agressief gedrag. Toch komen er steeds meer noodkreten van leerkrachten. Met dit artikel gaan we samen met jullie op zoek naar mogelijke oplossingen, praktijkgerichte tips, concrete ideeën, inspirerende …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Taalbeleid en schooltaal Nederlands
Op de talentweedaagse (Gent, 2007) werd een videofilmpje getoond van twee scholen met een actief taalbeleid. Het filmpje kun je hier bekijken.
De eerste school is de BSGO Conscience te Schaarbeek. De specifieke Brusselse situatie en de …
Artikel (14)Andere functie