-
Yoga: Drie tussendoortjes
Deze drie tussendoortjes helpen je leerlingen om terug rust en focus te krijgen. Het aannemen van een houding vraagt aandacht en concentratie. Zo zorgt yoga ervoor dat leerlingen hun aandacht in het NU brengen, een …
Artikel (7) -
Faalangst!? Wat kun je doen in de klas?
In elke klas zitten wel kinderen met faalangst. Wat kun je voor hen betekenen als leerkracht?
Lees er alles over in het artikel, met aandacht voor helpende gedachten, oplossingsgericht werken en zelfbeeld.
Je vindt er ook posters en handige kaartjes.
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Offline thuiswerken met jonge kinderen: Hoe pak ik dat als ouder het beste aan?
Onderwijsactiviteiten worden opgeschort naar aanleiding van het coronavirus. De meeste kinderen blijven thuis en als alternatief aanbod voor onderwijs zijn er digitale tools. Toch vroegen ook veel mensen hoe we aandacht kunnen hebben voor …
Artikel (5)Leerkracht -
Waarom is handen wassen zo belangrijk in tijden van virusverspreiding?
In het artikel vind je twee educatieve filmpjes waarin duidelijk te zien is waarom het van belang is om je handen te wassen met zeep én hoe een virus zich kan verspreiden via je handen.
Artikel (8)Leerkracht -
De zeven vormen van differentiatie
Om differentiatie praktisch toepasbaar te maken maakte de schrijver van dit artikel een onderverdeling in differentiatie op zeven manieren.
Naast een korte uitleg vind je ook een differentiatie-onderlegger die je kan afprinten om de zeven …
Artikel (17)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Overzicht bewaren dankzij het planningsbord
In het filmpje ontdek je hoe je tijdens gedifferentieerd werk het overzicht kan bewaren als leerkracht.
Artikel (20)Ander -
Nieuwsbegrip: Beter lezen met actualiteit
In dit artikel kom je meer te weten over het werken met Nieuwsbegrip.
Artikel (20)Leerkracht, Ander -
Moeten hoogbegaafde leerlingen ook tussenstappen noteren?
Hoogbegaafde leerlingen begrijpen soms niet waarom ze tussenstappen moeten noteren bij oefeningen. In dit artikel vind je tips over hoe je dit kan aanpakken in de klas.
Artikel (11)Ander -
Begrijpend luisteren en lezen: Beslisboom
Wil je actief werken aan de vijf sleutels voor effectieve didactiek van begrijpend luisteren en lezen in de basisschool?
Deze beslisboom gidst je naar een passende luister - of leesles.Artikel (22)Leerkracht, Ander -
Waaier van Bloom: Taxonomie van Bloom in de praktijk
De taxonomie van Bloom kan worden toegepast als hulpmiddel bij het differentiëren in denken en doen. Ze biedt een handige structuur waarmee een onderwerp kan worden benaderd en is een hulpmiddel bij de formulering van leerdoelen.
In deze waaier …
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Heeft Jos 'n TOS?: Signalen voor een taalontwikkelingsstoornis bij kinderen
Poster met signalen van TOS (taalontwikkelingsstoornis).
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe leer ik de tafels?
In dit artikel leg ik jullie stap voor stap uit hoe je aan jouw kind de tafels kan uitleggen.
Artikel (8)Leerkracht