-
Aan de slag met autismevriendelijke 'gesloten activiteiten'
Steven Degrieck, werkzaam bij Autisme Centraal, vertelt in dit artikel over het verschil tussen open en gesloten activiteiten en waaom leerlingen met autisme meer baat hebben bij dit laatste.
Hij geeft ook een checklist mee om je te helpen nadenken …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kaatje Klank: Praktijkonderzoek naar het stimuleren van het klankbewustzijn in de tweede kleuter
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema kleuters / Ontwikkeling van kleuters / Kaatje Klank: een praktijkonderzoek naar het stimuleren van het klankbewustzijn in de tweede …
Artikel (4) -
Omgaan met mensen met een beperking: Educatieve bundel
In deze bundel staan tips voor een goede omgang met mensen met een auditieve, visuele, fysieke of verstandelijke beperking.
Daarnaast is er aandacht voor toegankelijke gebouwen en omgevingen en voor toegankelijke communicatie.
Het is …
Artikel (13)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kerstcadeautjes in de klas: Tip van je collega
In verschillende scholen worden er rond de kerstperiode cadeautjes uitgewisseld tussen de leerlingen.
Welke cadeautjes geven de kinderen aan elkaar tijdens het kerstfeest in de klas? En welke activiteit is het meest geschikt hiervoor?
…Artikel (18)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Handboek taalbeleid basisonderwijs
In de inleiding stelt Kris Van de Branden, de auteur van het Handboek taalbeleid basisonderwijs meteen dat het belangrijk is dat taalbeleid niet alleen bestemd is voor scholen met veel anderstalige leerlingen, maar voor elke school. Het is …
Artikel -
Taalvaardigheidsonderwijs in het basisonderwijs: Een uitdaging
De maatschappelijke context en de eindtermen dagen de basisschool uit: bouw aan de taalvaardigheid van je leerlingen! Ook de talenbeleidsnota De lat hoog voor talen onderschrijft die uitdaging. Maar wat houdt taalvaardigheidsonderwijs precies in? …
Artikel (4)Directie -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Explosief gedrag bij kinderen: Wat kun je doen in de klas? (1)
Er zijn kinderen die gedrag vertonen dat we bestempelen als explosief. Dat wil zeggen dat ze oncontroleerbare momenten hebben in hun gedragingen. Je kunt dit rangschikken onder agressie; ze schelden, vloeken, gooien met dingen, ...
In dit …
Artikel (9)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Tips voor thuisspeurtochten
Met deze gratis speurtochten en bijhorende invulbladen van Junior Universiteit ontdekken kinderen de wereld om zich heen. Door op een andere manier naar hun vertrouwde omgeving te kijken zullen ze weer hele andere dingen ontdekken. Print de …
Artikel (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Na de KOALA: Hoe geef je kleuters extra taalstimulering?
GO! BS De Puzzel uit Mechelen, meer dan 18 nationaliteiten en een mengelmoes van talen, doet er alles aan om elk kind een sterke talige start te geven. Ontdek de tips van kleuterjuf Astrid en directeur Saskia. En speel in op de taalscreening …
Artikel (3) -
Tips om te knutselen met verf: 25 ideeën
De blog Lady Lemonade verzamelde 25 tips om creatief aan de slag te gaan met verf. Inspirerende ideeën voor zowel in de klas als thuis.
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Executieve functies en kleuters: Inspiratieblog
Wat zijn executieve functies? Waarom zijn ze nodig? En hoe train je ze?
Ontdek een uitgebreide uitleg en download de gratis poster met tal van tips om de executieve functies te trainen.
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner