-
Financiële koffer
Buso De Pinker werkte een financiële koffer uit. Leerkrachten, leerlingen, ouders, ondersteuners, CAW's ... werden ondervraagd om zo een idee te krijgen waar de leerlingen in het dagelijkse leven moeite mee hebben op financieel vlak. De …
ArtikelLeerkracht -
Kritisch denken in het secundair: Laat minstens 1% twijfel toe
'Buig je uitspraken om tot vragen en spoor zelf andere meningen op', vraagt leraar Sara De Jaeghere aan haar klas 6STW. Daar start kritisch denken. Als het kon, reed de leraar en mediacoach van SIGO Gistel haar leerlingen daarvoor met een bus heel …
Artikel -
De verhouding tussen wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling
De Sustainable Development Goals schuiven wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling naar voor als de ideale kaders om globale uitdagingen binnen te brengen in de klas. Door hun toenemende populariteit klinkt vaker de vraag …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Naar gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie
Om tot gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie (WBE) te komen moeten we onze praktijken vanuit een dekoloniaal perspectief herbekijken: Hoe kijken we naar andere manieren van leven, maatschappijopbouw, betrokkenheid, vrede, rechtvaardigheid …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Evalueren van wereldburgerschapscompetenties
Wereldburgerschapseducatie (WBE) wil mondiaal bewustzijn en kritisch burgerschap stimuleren door in te zetten op competenties zoals kritisch denken, empathie, solidariteit, respect voor diversiteit, participatie en debatteren. Het evalueren …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Wijze lessen: Activeer relevante voorkennis met audiovisueel materiaal
Het belang van voorkennis bij het aanleren van nieuwe leerstof is niet te overschatten.
Op deze pagina tonen we je hoe je met audiovisueel materiaal aan de slag kan met deze bouwsteen uit het boek Wijze lessen van o.m. Tim Surma.
Gebruik de …
Artikel -
Wijze lessen: Duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie met audiovisueel materiaal
De beste leraren maximaliseren hun instructietijd, zo blijkt uit onderzoek. Time is money, en 50 minuten zijn zo voorbij, maar toch loont het om voldoende tijd te maken voor duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie.
En voor werken met …
Artikel -
Wijze lessen: Ondersteun moeilijke opdrachten met audiovisueel materiaal
Luistervaardigheid is de Assepoester van de vaardigheden: we gaan er vaak vanuit dat luisteren vanzelf gebeurt en eigenlijk geen speciale skills veronderstelt en daarom wordt luistervaardigheid wel eens stiefmoederlijk behandeld. Maar luisteren is …
Artikel -
Wijze lessen: Gebruik voorbeelden met audiovisueel materiaal
Voorbeelden helpen leerlingen om nieuwe kennis of vaardigheden te verwerven. Zo'n voorbeeld kan een oefening zijn, een demonstratie door de leraar of concrete uitleg bij een abstract begrip. Verklaar altijd de genomen stappen, samen met de …
Artikel -
Wijze lessen: Feedback die aan het denken zet
Feedback is een proces waarin leerlingen informatie over hun prestaties interpreteren om de kwaliteit van hun werk of leerstrategieën te verbeteren (Vanhoof 2021). Op Het Archief voor Onderwijs kan je niet alleen opdrachten maken, maar ook …
Artikel -
Wijze lessen: Effectief leren met audiovisueel materiaal
Er zijn veel technieken die je als leraar kan toepassen om ervoor te zorgen dat leerlingen meer halen uit kijk-en luisterfragmenten. Maar er zijn ook veel handvatten die je leerlingen kan aanbieden om zelf efficiënter en effectiever om te …
Artikel -
Wijze lessen: Leerstof actief verwerken met audiovisueel materiaal
Leerlingen onthouden de leerstof beter wanneer ze die actief verwerken. Dat kan door hen een verklaring, een samenvatting of een schema van de leerstof te laten maken. Deze productieve leerstrategieën moet je wel aanleren, inoefenen en samen …
Artikel