-
Vijftien ideeën met stoepkrijt
In dit artikel beschrijft Mamabaas vijftien ideeën om creatief aan de slag te gaan met stoepkrijt. De verschillende opdrachten worden als challenge aangeboden om de tijd zinvol door te brengen in combinatie met het telewerken.
Artikel (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
Hinkelpaden: Hoe beginnen?
Hinkelpaden triggeren leerlingen op de speelplaats.
Je kan ook hier je creatief ei kwijt door hinkelpaden met opdrachtjes, voor specifieke doelgroepen enz.
In het artikel gingen (ook) leerlingen aan het werk.
Artikel (10)Leerkracht -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Emotie-armband: Hulpmiddel bij overprikkeling
Bij overprikkeling willen kinderen vaak even met rust gelaten worden. Maar dit kunnen ze vaak verbaal niet aangeven.
In het artikel vind je een visueel alternatief.
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gratis tools in je les: Tips van leerkrachten
Tijdens de workshop Je les interactiever met gratis tools eindigde ik met de vraag welke tools, apps, interessante sites ... de leerkrachten aan hun collega's aanraden.
In dit artikel omschrijf ik kort elke tip en verwijs ik naar de sites of …
Artikel (10)Leerkracht -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Zomerschool: Taalverwerving op speelse wijze stimuleren
In dit artikel lees je hoe een lesweek op de zomerschool in Antwerpen eruitziet en tot stand komt. Interactie en actief taalgebruik zijn sleutelbegrippen voor goed taalonderwijs net als het creëren van een veilig klimaat voor de …Artikel (19)Leerkracht -
Taalbeleid en schooltaal Nederlands
Op de talentweedaagse (Gent, 2007) werd een videofilmpje getoond van twee scholen met een actief taalbeleid. Het filmpje kun je hier bekijken.
De eerste school is de BSGO Conscience te Schaarbeek. De specifieke Brusselse situatie en de …
Artikel (14)Andere functie -
Werken met visualisaties
1. Wat zijn visualisaties en waarom worden ze gebruikt?
Volgens Van Dale’s woordenboek is visualiseren “een begrip als beeld voorstelbaar maken”.
Ik gebruik het begrip visualisaties als verzamelnaam voor tekeningen, afbeeldingen, …
Artikel (16)Leerkracht -
Lezen en laten lezen: Werk efficiënter aan begrijpend lezen
Lezen en laten lezen is een webpagina met fiches en filmpjes die leerkrachten kunnen helpen om op een effectieve manier aan begrijpend lezen te werken. De fiches bundelen concrete tools, tips en tricks rond begrijpend lezen voor leerkrachten …
Artikel (7)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hulp vragen tijdens zelfstandig werk
Steken je leerlingen ook steeds hun vinger op als ze hulp nodig heb tijdens zelfstandig werk?
Ontdek in het artikel tal van tips en hulpmiddeltjes zodat ze hun vinger niet meer hoeven op te steken.
Artikel (13)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Huiswerkbeleid
Een voorbeeld hoe een huiswerkbeleid er kan uitzien.
Dit voorbeeld komt van de school Annuncia Ranst.Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner