-
Deze school krijgt alle leerlingen aan het lezen
Vlaamse leerlingen lezen niet goed en niet graag, weten we uit recente onderzoeken. Maar hoe maak je van elke leerling een vaardige en gemotiveerde lezer?
Bekijk in de video hoe de leraren van VBS De Blokkentoren aan de slag gaan met een schoolbreed …
Artikel -
Een ex-OKAN-leerling in mijn klas. Wat nu?
Jaarlijks stromen enkele duizenden ex-OKAN-leerlingen door naar het regulier onderwijs. Ze maken een turbulente periode door en torsen taal- en vaak ook leerachterstand. 'Tijdens die inhaalrace kunnen ze alle hulp gebruiken', vertelt vervolgcoach …
Artikel -
Zo floreren sterke leerlingen in het secundair
In GO! Atheneum Geraardsbergen vingen ze de sterkste leerlingen de voorbije jaren op in de Delta-klas. “Daar werkten ze aan persoonlijke projecten en volgden we hun welbevinden scherp op”, vertelt hoogbegaafdheidscoördinator Kim …
Artikel -
Proefproject differentiatie
Uitleg over een proefproject differentiatie met info en praktijkvoorbeelden rond:
- gebruik van de 4 B's (brein, boek, buddy, begeleider);
- opstellen en uitvoeren van weekplanning;
- hulp vragen en geven tijdens zelfstandig werk;
- ZWOBBEN …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Flipkaarten voor piekeraars
In elke klas zitten leerlingen die vaak piekeren en vast zitten in blokkerende gedachten: ‘Iedereen is tegen mij’, ‘Ik ben de domste’, ‘Niemand vindt mij leuk’…
Hoe ga je daarmee om? Download de flipkaarten.
Artikel (6) -
Schoolrijpheid evalueren begint al in de peuterklas
Evalueren of kleuters de doelen halen? Volgens de onderwijsinspectie loopt dat in een kleine helft van de scholen nog niet goed genoeg. Silvia en Nathalie van GBS De Letterbijter werken met collega’s aan een visie en een …
Artikel -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: Hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving
36 basis- en secundaire scholen begonnen in januari 2021 een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving zullen uitbouwen, ondersteund door een begeleider.
Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie op school stonden als enkele van …
Artikel -
Onderwijs in coronatijden: Scholieren geven aandachtspunten voor blended leren
De uitbraak van het coronavirus gooide het onderwijs stevig door elkaar. Scholen moesten voor het eerst aan de slag met afstandsonderwijs. Dankzij de vele experimenten met afstandsonderwijs en blended leren hebben heel wat …
Artikel -
De vele voordelen van een plusklas
Leerlingen die uitblinken, hebben uitdagend onderwijs nodig. Verrijkingsprogramma’s kunnen de schoolprestaties verbeteren, het zelfvertrouwen vergroten en het verlies van motivatie voor schoolwerk voorkomen. Ook blijkt dat een plusklas op …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Omgaan met en uitdagen van hoogbegaafde leerlingen
Hoogbegaafde kinderen zijn niet alleen intelligent, ze zijn ook creatief en hebben het vermogen praktische problemen snel op te lossen. Maar dit alles betekent niet dat zij het automatisch goed doen op school. Net als leerlingen die moeite hebben …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Pandemiepret: Zo zorg je zelf voor meer sfeer op school
Mysterieuze gemaskerde leraren, een complimentenbox, een klascompetitie of online praatcafé? Tijdens de coronacrisis bewaken leraren en leerlingen zélf de goede sfeer op school. En ze worden hoe langer hoe creatiever. Klasse plukt …
Artikel