-
Mobiele toestellen op school: Afsprakenkader
In deze bijdrage vind je een afsprakenkader voor het gebruik van mobiele toestellen op school. Naast een checklist met belangrijke aandachtspunten als het gaat over mobiele toestellen vind je belangrijke afspraken die je best maakt over:
-
…
ArtikelICT-coördinator -
Computationeel denken integreren met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden: Perspective paper
Hoe kunnen we computational thinking-vaardigheden integreren in andere vakken in de onderbouw van het secundair onderwijs? Ontdek het in de nieuwste European Schoolnet Perspective paper, met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden
Artikel -
Help! Mijn leerlingen gebruiken AI
In dit artikel vind je informatie over het gebruik van AI in een educatieve context. Het staat boordevol tips en inspiratie voor het vormen van je schoolvisie over dit onderwerp.
Artikel -
Gedifferentieerd lesgeven met adaptieve oefenplatformen
Wat zijn digitale adaptieve leermaterialen? Hoe gebruik je adaptieve oefenplatformen in je lessen? Je leest het in dit artikel van Kenniscentrum Digisprong.
Artikel -
Zeven sleutelvoorwaarden voor betrouwbare AI
De mogelijkheden van artificiële intelligentie voor ons onderwijs? Die zijn net zoals in andere sectoren bijna eindeloos. Maar AI brengt ook risico’s en uitdagingen met zich mee. Daarom is het belangrijk dat je de technologie doordacht …
Artikel -
AI in het onderwijs: meerwaarde of niet?
Artificiële intelligentie of AI komt vaker in het nieuws. Denk maar aan AI-chatbots zoals ChatGPT waarmee leerlingen kant-en-klare opstellen schrijven. Of adaptieve leersystemen die leerlingen automatisch oefeningen aanbieden op hun niveau. …
Artikel -
AI in het onderwijs, waarom zijn ethische richtlijnen nodig?
Het is duidelijk dat artificiële intelligentie of AI een meerwaarde kan zijn in ons onderwijs. AI heeft het potentieel om leerervaringen van leerlingen persoonlijker te maken, beoordelingen te automatiseren, automatisch feedback te geven en …
Artikel -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De EU Code Week in cijfertjes
De statistieken voor Code Week 2022, de tiende verjaardag van het grootste codeerinitiatief in Europa, zijn beschikbaar en de cijfers schetsen een positief beeld.
Artikel -
ICT-basiskennis testen bij leerlingen
In 2020 zagen we door het budget van Digisprong onze ‘actieve’ Chromebooks voor de
leerlingen verdubbelen! Koppel dit met alle inspanning die vanuit het schoolbestuur en het ICT-team reeds werden gedaan en dan ga je je afvragen: …Artikel (7)ICT-coördinator -
Maakt artificiële intelligentie straks het huiswerk van je leerlingen?
In dit artikel krijg je meer informatie over AI en ChatGTP. Daarnaast worden ook enkele tips aangereikt om deze technologie in te zetten in jouw klas.
Artikel (12) -
Maginex: XR-platform voor het onderwijs
In dit interview maak je kennis met Michiel Groot Koerkamp, oprichter van Emagine dat VR-leermiddelen voor het onderwijs ontwikkelt. Hij heeft het over extended reality in het onderwijs en ook over Maginex, het VR-platform waarmee je …
ArtikelLeerkracht