-
Laat je leerlingen proeven van cultuur tijdens corona
Laat kinderen en jongeren collecties en het rijk aanbod aan podiumkunsten vanachter hun scherm bewonderen. Culturele instellingen halen alles uit de kast om hun aanbod binnenskamers te brengen.
Artikel -
Afstandsleren in het dko: Hoe volg je leerlingen in de academie op?
Verslag webinar Vijf basisprincipes voor afstandsleren in het dko.
Met als sprekers:
- prof. Martin Valcke (UGent),
- Hans Laureyn (coördinator pedagogische begeleiding DKO bij OVSG),
- Tina Van Roy (pedagogisch begeleider OVSG) …
Artikel -
vrtNWS: Virusvrij en virtueel op museumbezoek
Thuis, vanuit de zetel of aan de eettafel, valt heel wat cultuur op te doen. Zonder aanschuiven, zonder drukte. Veel nationale en internationale musea bieden prachtige online-ervaringen aan.
Een greep uit het aanbod gebundeld door vrtNWS.
Artikel (4) -
10 tips om succesvol thuis te studeren
Praktische studietips van InHolland Hogeschool voor thuis studeren.
Artikel (6) -
GPS voor onderwijs aan leerlingen met autisme
In deze bundel vind je informatie over wat autisme is, welke gevolgen het heeft in de klas en waar leerlingen met ASS nood aan hebben.
Artikel (62)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Tien autismevriendelijke communicatietips
Lees in het artikel een aantal tips hoe je je communicatie kan aanpassen naar leerlingen met autisme toe.
Bij elke tip vind je nog bijkomende info.
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Duidelijk Nederlands op de secundaire school: Communiceren met anderstalige ouders
Een gids met tal van tips rond zeven thema's:
- bezoek aan de school,
- inschrijvingsgesprek,
- infomoment,
- schoolpoortgesprek,
- algemene communicatie,
oudercontact, - slechtnieuwsgesprek.
Het is een handig instrument om oudercontacten, briefjes of mails …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat is gedifferentieerd evalueren?
Gedifferentieerd evalueren houdt in dat je leerlinggericht evalueert op die vlakken waar dat relevant is.
In het artikel lees je enkele voorbeelden waarbij er vertrokken wordt van drie vragen die je als leraar helpen om in te spelen op de …Artikel (3)Ander -
Op een effectieve manier vorderingen van leerlingen bijhouden: Vijf tips
Ontdek in het artikel enkele nuttige tips om op een efficiënte en effectieve manier vorderingen van studenten bij te houden.
Artikel (5)Ander -
Autisme: Begriptips
Hoe kan je het leven van leerlingen met autisme iets aangenamer maken? Hoe zorg je voor een efficiëntere communicatie met hen?
Deze poster geeft twintig tips.
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat kan ik als ouder doen bij cyberpesten of ander grensoverschrijdend gedrag?
Cyberpesten balanceert op de rand van veilig internet en pesten. Scholen van het basisonderwijs en de 1ste graad van het secundair onderwijs zijn sinds september 2007 verplicht om leerlingen te leren op een veilige en verantwoorde manier met …
Artikel (3) -
Hoe differentieer je voor ‘sterke leerlingen’?
Differentiëren is evengoed aan de orde voor leerlingen die sterk staan. Maar dat hoeft niet te betekenen dat die leerlingen gewoon meer of extra moeten doen. De kunst zit vooral in het ‘anders’ doen.
Schoolmakers Joris en Saskia …
Artikel (4)Ander