-
Afval in zee, wat moeten dieren ermee?: De zee begint bij jezelf
Afval in zee, wat moeten dieren ermee? #dezeebegintbijjezelf
Deze video toont de weg die een sigarettenpeuk, mondmasker en plastic zakje afleggen van op straat, via de wind, beken en rivieren, naar zee. Daar vormen ze een gevaar voor dieren: …
Video (11) -
De zee begint bij jezelf: Bescherm je mee de zee?
Zwerfvuil op straat belandt via de wind, beekjes en rivieren al snel in zee. Daar vormt het een gevaar voor dieren. Zij verwarren afval met voedsel of kunnen erin verstrikt geraken.
Deze website biedt heel wat eenvoudige tips om afval te beperken en …
Website (4) -
Het Burgerparlement: Ecologische noodtoestand
Meer burgerparticipatie en ambitieuze milieumaatregelen combineren? Het Burgerparlement heeft voor onze regering-De Croo een concreet voorstel klaar! 101 gelote burgers, representatief voor de diversiteit van de Belgische bevolking en gesteund …
WebsiteLeerkracht -
Perspectieven onderzoeken: Oog in oog, les 5
De leerlingen oefenen op het inleven in verschillende personages door na te denken welke uitspraak het beste past bij welk personage (zoals bijvoorbeeld huiskat, asielhouder, dierenarts, fabrikant kattenspeelgoed). Vervolgens gaan ze aan de slag …
Downloadbaar lesmateriaal -
Elk gezelschapsdier is anders: Oog in oog, les 4
De leerlingen gebruiken het kader van de vijf vrijheden om de behoeften van verschillende gezelschapsdieren (hond, kat, cavia, konijn, kip, paard of pony) op te zoeken op het internet. Vanuit het perspectief van het dier presenteren ze die aan de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Behoeften van mens en dier: Oog in oog, les 3
In deze les gaan de leerlingen op zoek naar de redenen waarom mensen een dier in huis halen en de mogelijke gevolgen daarvan, zoals het feit dat dieren in een asiel belanden. Via artikels en opzoekingswerk op het internet brengen de leerlingen de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Dierethiek en dierenwelzijn: Oog in oog, les 2
In deze les verkennen de leerlingen hun emotionele verbondenheid met dieren via het thema dierethiek. Dat doen ze door te bespreken of dierenrechten in de grondwet horen. Ze kruipen daarvoor in de rol van aanhangers van het antropocentrisme, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Ecosystemen: Oog in oog, les 1
De leerlingen verkennen de termen dierenwelzijn en dierethiek aan de hand van stellingen.
Met behulp van de relatiecirkel onderzoeken de leerlingen de verbanden tussen verschillende organismen in een ecosysteem. Tot slot gaan we in op de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Door de ogen van de dieren: Oog in oog, les 5
In deze les leren de leerlingen het standpunt van iemand anders (bijvoorbeeld een dierenvriend, een uitbater van een asiel of een gezelschapsdier) innemen. Vanuit die verschillende standpunten gaan we het klasgesprek aan rond het thema …
Downloadbaar lesmateriaal -
Welzijn van huisdieren: Oog in oog, les 4
De leerlingen verkennen hun eigen behoeften en de behoeften van dieren. In een groepswerk zoeken ze informatie op over zes gezelschapsdieren: hond, kat, cavia, konijn, kip en paard, aan de hand van de vijf vrijheden van dierenwelzijn. Ten slotte …
Downloadbaar lesmateriaal -
Een huisdier voor en na: Oog in oog, les 3
In deze les leren de leerlingen de keuze van het nemen van een huisdier in een bredere context van oorzaken en gevolgen plaatsen. De leerlingen ontdekken dat de meeste redenen om een dier in huis te halen voortkomen uit de behoeften van de mens.
Downloadbaar lesmateriaal -
Wat is dierenwelzijn: Oog in oog, les 2
De leerlingen gaan op zoek naar hoe zij hun omgang met dieren identificeren, als heerser, hoeder, vriend of gelijke. Ze vullen de betekenis van het woord dierenwelzijn in door de vijf vrijheden af te leiden uit verschillende informatieteksten.
Downloadbaar lesmateriaal