-
Een kijk op ADHD via de executieve functies en motivatie
Een artikel van Onderwijscommunity over de interactie tussen executief functioneren en motivatie. Na het lezen van het artikel begrijp je beter waar het gedrag van een leerling met ADHD vandaan komt en hoe je daarmee om kunt gaan.
Daarnaast krijg je …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Onzichtbare differentiatie
Een artikel van Bertus over differentiatie en waarom differentiatie niet altijd zichtbaar hoeft te zijn.
Hij maakt een link tussen het belang van onzichtbare differentiatie en de self-fulfiling prophecy.
Tot slot geeft hij tips om minder zichtbaar te …ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een leerling met extra zorgnoden in de klas
Hoe bied je kinderen met zorgnoden de beste kansen én hou je het voor jezelf behapbaar? Twee leraren, een ondersteuner en een ouder geven praktische tips.
Artikel -
Samen werken aan basiszorg en verhoogde zorg
De Kortrijkse RHIZO Zorgkrachtschool bevroeg het hele lerarenteam voor ze het zorgbeleid uitstippelden. Voor leerzorg leidde die enquête tot een halvering van de begeleidingsplannen op maat. En de leefzorg? Daar mikt …
Artikel -
Samen met de school werken aan een inclusieve mindset en klaspraktijk
Laura Van Alphen is inclusiecoach voor NOA De Leerexpert. Tijdens een intensief traject van vijf maanden begeleidt ze scholen waar kleuters zijn met hoge zorgnoden. Zowel de school, leraren als de leerling maken zo grote sprongen.
Laura: 'Als coach …
Artikel (3) -
Het complexe samenspel tussen epilepsie, autisme en een verstandelijke beperking
Heb jij te maken met de zorg voor jongeren met epilepsie en autisme? Dan herken je vast het complexe samenspel tussen deze twee.
Bijvoorbeeld als het gaat om communicatie. Als je epilepsie hebt, wordt je waarneming regelmatig verstoord door …ArtikelLeerkracht, Ander -
Tien artikelen over dyslexie
Serie artikelen van Luc Koning over dyslexie, waarin hij volgende vragen aan bod laat komen:
- Wat is dyslexie?
- Kun je dyslexie voorkomen?
- Wat zijn geschikte toetsen?
- Hoe neem je de leestoetsen af?
- Hoe voer je de speciale leesbegeleiding uit? …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Weer een woord rijker - Dag Pompom!
Juf Nathalie gebruikt regelmatig de woordkaarten van Dag Pompom! in haar klas. In dit artikel deelt ze haar ervaringen en vertelt ze hoe je deze woordkaarten kan inzetten bij de oudste kleuters.
Download gratis zes woordkaarten. Zo maak je …
Artikel -
Rustkoffer
Een rustkoffer is een verzameling van spulletjes die helpen om zelfregulerend te handelen bij overprikkeling. Deze worden makkelijk bij elkaar opgeborgen in een soort container of doos. Door een specifieke doos te gebruiken die snel toegankelijk …
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Traumasensitief onderwijs
In deze blog praat Anton Horeweg over kindertrauma's, ingrijpende gebeurtenissen, kindermishandeling en over de invloed hiervan op de ontwikkeling.
Tenslotte besteedt hij aandacht aan wat je kan doen in de klas en geeft hij uitleg over …
Artikel (5)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Zo ga je het gesprek met ouders in kansarmoede aan
Op school verstopte Peter De Vos, papa van Bryan, dat ze thuis in armoede leefden. Tot de directeur hem vroeg of hij kon helpen.
'Goed dat de school het eerste contact legt in zulke situaties', bevestigt Peter. Vanuit zijn ervaringen geven Nicole …
Artikel -
Zo voorkom je leesproblemen al in de kleuterklas
'Leesproblemen kan je beter voorkomen dan remediëren', zegt Marjolein Noé van Thomas More Antwerpen.
'Als kleuterleraren aandacht hebben voor de risicosignalen, raakt een kind in het eerste leerjaar niet meteen achterop.'
Artikel (3)