-
Zelfregulerend leren: Bouwen aan levenslange actieve leerders in jouw klas
Zelfregulerend leren is een populair begrip geworden in Vlaanderen en Nederland. Maar wat betekent het nu juist en waarom moet je er belang aan hechten tijdens jouw straffe lessen Frans, geschiedenis of eender welk ander vak?
Jeltsen Peeters is …
Artikel (5) -
Trump, de NAVO en defensie: Actua-opdracht
Actualiteitsopdracht over Donald Trump, de NAVO en defensie op basis van Trumps uitspraken in verband met het uitgeven van twee procent aan defensie door de lidstaten.
Na het klassikaal bekijken van enkele korte filmpjes lossen de leerlingen …
Interactieve oefeningLeerkracht -
WIL: Filmbespreking
Deze opdracht hoort bij de film WIL. De leerlingen bekijken de film (te vinden op Netflix), beluisteren een podcast en vullen daarna de vragen in.
Er wordt in de opdracht nog verder ingegaan op de betekenis van antisemitisme in de …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Voorleessoftware in de klas: Wie heeft er baat bij en wanneer?
35.000 leerlingen gebruiken voorleessoftware, 40% van hen voor dyslexie. Ook anderstaligen, leerlingen met dyspraxie of een visuele beperking zijn ermee geholpen. Maar hoe ga je goed met voorleessoftware om? Moet je die bij elke …
Artikel -
Zit differentiatie in zwaar weer?
Kan je goed lesgeven zonder te differentiëren? Of staat differentiatie haaks op goede vakdidactiek en ondermijnt het de kracht van een klasgroep? Onderzoekers Dries D’haese en Katrien Struyven pluizen het samen met leraar Mari Scotillo …
Artikel -
Spellen voor het versterken van de executieve vaardigheden
Het spelen van spelletjes kan een middel zijn om de executieve vaardigheden verder te ontwikkelen. Hiervoor is het van groot belang dat uitgelegd wordt welke vaardigheid wordt ontwikkeld en dat de koppeling naar de praktijk wordt gemaakt. Bekijk …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Beleggen, crashes en bubbels: Verwerkingsopdracht bij educatieve video
In deze BookWidgets krijgen de leerlingen vragen bij de documentaire van DEGIRO over crashes en bubbels bij beleggen. In de documentaire wordt de dotcom-bubbel van 2000 uitvoerig besproken.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Beleggen met een positieve impact: Verwerkingsopdracht bij educatieve video
De leerlingen krijgen vragen bij de documentaire van DEGIRO over beleggen met een positieve impact. Hierbij gaat het onder meer over ESG criteria.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Actief en passief beleggen: Verwerkingsopdracht bij educatieve video
Wat is het verschil tussen actief en passief beleggen? Met deze BookWidget verwerken de leerlingen de leerstof bij de video van DEGIRO waarin dit mooi wordt uitgelegd. De nadruk ligt op indexfondsen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Close reading: Omschrijving en voorbeeldlessen
In dit artikel ontdek je wat close reading is. Je vindt er ook voorbeeldlessen en praktische tips om aan de slag te gaan met close reading in de klas.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Wat zet de hersenen van je leerlingen aan het werk en motiveert hen?
In de snel evoluerende wereld van het onderwijs staat Tommy Opgenhaffen, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan Arteveldehogeschool Gent, aan de frontlinie van vernieuwende pedagogiek. In dit blogartikel onthult hij de …
Artikel (4) -
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator