-
Aandacht voor sociaal leren op afstand
Op veel scholen besteden leraren aandacht aan sociaal-emotionele onderwerpen. Hoe doe je dat als leerlingen thuis werken? Kees van Overveld geeft wat voorbeeldvragen ter inspiratie.
ArtikelAnder -
Hoe neem je jouw scherm op met Loom?
Met Loom maak je opnames van jouw beeldscherm, webcamera en/of stem. De opname deel je nadien eenvoudigweg via een link. De software bestaat voor Windows, Mac en iOS maar kan je ook gebruiken via een Chrome-extensie.
In dit artikel lees je hoe je …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Oefenkans Nederlands voor en door ouders
Map met tools en tips om laaggeletterde ouders beter te betrekken bij het schoolgebeuren.
Vanuit het project Ouderwerkingen creëren Oefenkansen bieden de ouderkoepels (GO! ouders, KOOGO en VCOV) ouderwerkingen en scholen methodieken en …
ArtikelLeerkracht -
Wat is UDL en hoe pas je dit toe in je klas?
UDL staat voor Universal Design for Learning en is een kader dat handvaten geeft om een visie die staat voor inclusief werken in de praktijk om te zetten.
Leer hierover meer in het artikel.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Inrichten van een groene speelplaats voor kinderen met een fysieke beperking
Een gids met praktische tips om een speelomgeving toegankelijk in te richten voor leerlingen met een motorische, visuele en auditieve beperking.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Workshop gitaarboek: De kracht van de gitaar
Zijn er in jullie school leerkrachten, ouders , vrienden, enz. die gitaar willen leren spelen? Maar is een hele lessenreeks gitaar te lang… Dan is dit misschien iets voor hen!
Met het gitaarboek “De kracht van de gitaar” als …ArtikelLeerkracht -
Inspiratieboek sociale media in de basisschool: Bespreking
Heb je er écht zin in? vraagt het inspiratieboek Sociale media in de basisschool, in de inleiding. In deze uitgave van het Nederlandse Mijn Kind Online lees je hoe je sociale media in het onderwijs kan inzetten aan de …
ArtikelSchool/onderwijs -
Voorleessoftware in de klas: Wie heeft er baat bij en wanneer?
35.000 leerlingen gebruiken voorleessoftware, 40% van hen voor dyslexie. Ook anderstaligen, leerlingen met dyspraxie of een visuele beperking zijn ermee geholpen. Maar hoe ga je goed met voorleessoftware om? Moet je die bij elke …
Artikel -
Zit differentiatie in zwaar weer?
Kan je goed lesgeven zonder te differentiëren? Of staat differentiatie haaks op goede vakdidactiek en ondermijnt het de kracht van een klasgroep? Onderzoekers Dries D’haese en Katrien Struyven pluizen het samen met leraar Mari Scotillo …
Artikel -
Close reading: Omschrijving en voorbeeldlessen
In dit artikel ontdek je wat close reading is. Je vindt er ook voorbeeldlessen en praktische tips om aan de slag te gaan met close reading in de klas.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Traumasensitief onderwijs
In Traumasensitief Onderwijs (TSO) zijn de directie en het team zich bewust van de verregaande impact van ingrijpende jeugdervaringen op de ontwikkeling van kinderen en stemt de school zo goed mogelijk af op de specifieke onderwijs- …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider, …