-
Aantal suikerklontjes in tussendoortjes: Affiche
Deze affiche geeft visueel weer hoeveel suikerklontjes er in verschillende tussendoortjes zitten.
Fysiek materiaal (29) -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Kleutergeweld, geweldige kleuters: Agressief gedrag bij jonge kleuters
De Vlaamse Confederatie van ouders en ouderverenigingen organiseerde samen met Katholiek Onderwijs Vlaanderen een studiedag over 'geweldige' kleuters. Dokter Binu Singh, als kinderpsychiater verbonden aan het Universitair Psychiatrisch Centrum …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bedankingskaartjes voor je directeur
Is jouw directeur een kei in organiseren, communiceren of luisteren? Zet hij/zij de neuzen in dezelfde richting of de puntjes op de i?
Toon jouw waardering met een bedankingskaartje. De Dag van de Directeur (31 januari) is het ideale …
Fysiek materiaal (5) -
Leesmotivatie en leesresultaten verhogen met peer tutoring
Een uitgebreide syllabus met uitleg over de werking van peer tutoring tijdens de leeslesjes.
Wat is peer tutoring? Hoe begin je eraan? Hoe organiseer je het? Wanneer kan je het inzetten?
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Aantal suikerklontjes in dranken: Affiche
Deze affiche geeft visueel weer hoeveel suikerklontjes er in verschillende dranken zitten.
Fysiek materiaal (39) -
Sleutels voor effectief begrijpend lezen
Een inspiratiebundel voor een eigentijdse didactiek voor het begrijpend lezen in het basisonderwijs.
In de bundel vind je een opsomming van de vijf didactische sleutels:
- functionaliteit,
- leesmotivatie,
- transfer,
- interactie, …
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Differentiatie in de klas: Wat werkt?
Praktische tips en een overzicht van drie effectieve manieren om te differentiëren in de klas:
- extra tijd en begeleiding (directe instructie, BHV-model, preteaching, scaffolding);
- werken in flexibele groepjes (heterogeen, homogeen of …
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De meetbox: Een koffer met meetinstrumenten
De meetbox is een koffer waarin je bruikbaar materiaal kan terugvinden voor de eerste graad a-stroom en b-stroom. Aan de hand van dit materiaal maken de leerlingen kennis met de verschillende meetinstrumenten die aan bod komen in de volgende jaren …
Artikel (8) -
Een echte Ridder. Jordy.: Armoede en uitsluiting bespreken op school
Samen Tegen Armoede wil armoede en uitsluiting bespreekbaar maken in de hele basisschool, omdat een op vijf kinderen in ons land in armoede leeft.
Daarom is er vanaf nu – naast de bekende verhalen over Robby en zijn vrienden voor de …
Fysiek materiaal (4) -
Differentiatie in de B-stroom, voor iedere leerling een droom die werkelijkheid wordt
Door de verschillende instroommogelijkheden en het M-decreet zijn de klassen in de B-stroom erg heterogeen. Leerlingen hebben steeds meer aandacht nodig van de leerkracht en differentiatie wordt vaak gezien als ondersteuning voor de zwakkere …
Artikel (4) -
Poster en kaartje om ouders welkom te heten
Met deze poster en het welkomkaartje laat je ouders weten wanneer je tijd voor hen hebt en verlaag je de drempel voor een goed gesprek.
Fysiek materiaal