-
Wat is AI en wat zijn de toepassingen voor het onderwijs?
Bij Docentenbijscholing zijn we veel bezig met Kunstmatige Intelligentie, ook wel KI of AI (Artificial Intelligence) genoemd. De ontwikkelingen op het gebied van AI zullen namelijk voor een flinke transformatie zorgen in het onderwijs. Als docent …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Zelfregulerend leren: Bouwen aan levenslange actieve leerders in jouw klas
Zelfregulerend leren is een populair begrip geworden in Vlaanderen en Nederland. Maar wat betekent het nu juist en waarom moet je er belang aan hechten tijdens jouw straffe lessen Frans, geschiedenis of eender welk ander vak?
Jeltsen Peeters is …
Artikel (5) -
Executieve functies
Om een kind te kunnen helpen bij de ontwikkeling van de executieve functies is het goed om te weten hoe elke executieve functie functioneert. In elf kaarten wordt op eenvoudige wijze beschreven wat de verschillende executieve functies inhouden, …
Artikel (3)Leerkracht, Ander -
Kun je artificiële intelligentie inzetten in het kleuteronderwijs?
Een kleuterleerkracht onderzocht hoe ChatGPT of andere AI-toepassingen kan inzetten in de kleuterklas.
In het blogartikel vertelt ze over haar ervaringen en ontdekkingen.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Hoop of wanhoop dat is de vraag
Artikel waarin Marian Jones (14 jaar) uitlegt wat de gevolgen zijn van de klimaatopwarming.
Artikel -
Didactische meet- en testpanelen voor elektrische fietsen
Met dit innoverende fietsproject willen we het technisch onderwijs in Vlaanderen leren werken met de nieuwste technologieën rond de werking van elektrische fietsen en batterijmanagement van elektrische fietsen. Om dit te bereiken ontwikkelden …
Artikel -
Aan de slag met LIST-lezen en minilessen
In dit artikel legt juf Tania uit hoe ze het LIST-lezen aanpakt in haar klas.
Artikel (9)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Voorleessoftware in de klas: Wie heeft er baat bij en wanneer?
35.000 leerlingen gebruiken voorleessoftware, 40% van hen voor dyslexie. Ook anderstaligen, leerlingen met dyspraxie of een visuele beperking zijn ermee geholpen. Maar hoe ga je goed met voorleessoftware om? Moet je die bij elke …
Artikel -
Zit differentiatie in zwaar weer?
Kan je goed lesgeven zonder te differentiëren? Of staat differentiatie haaks op goede vakdidactiek en ondermijnt het de kracht van een klasgroep? Onderzoekers Dries D’haese en Katrien Struyven pluizen het samen met leraar Mari Scotillo …
Artikel -
Spellen voor het versterken van de executieve vaardigheden
Het spelen van spelletjes kan een middel zijn om de executieve vaardigheden verder te ontwikkelen. Hiervoor is het van groot belang dat uitgelegd wordt welke vaardigheid wordt ontwikkeld en dat de koppeling naar de praktijk wordt gemaakt. Bekijk …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Close reading: Omschrijving en voorbeeldlessen
In dit artikel ontdek je wat close reading is. Je vindt er ook voorbeeldlessen en praktische tips om aan de slag te gaan met close reading in de klas.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Wat zet de hersenen van je leerlingen aan het werk en motiveert hen?
In de snel evoluerende wereld van het onderwijs staat Tommy Opgenhaffen, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan Arteveldehogeschool Gent, aan de frontlinie van vernieuwende pedagogiek. In dit blogartikel onthult hij de …
Artikel (4)