-
Versnellen, dat loopt toch slecht af?
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen
De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt …
Nascholing of activiteit -
Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op cognitief sterk functioneren
Het ontwikkelen van een schoolbeleid om onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingen passender te maken, kost tijd en vraagt kennis, ervaring en nieuwe inzichten. Hoe kunnen we het onderwijs aan deze leerlingen optimaal inbedden in het …
Nascholing of activiteit -
Diagnostisering van cognitieve begaafdheid met intelligentietesten
In andere kennismodules nemen we heel wat modellen van begaafdheid onder de loep, maar dit zegt nog niet hoe we dan begaafde personen kunnen herkennen. Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke kenmerken komen soms voor, …
Nascholing of activiteit -
Verdieping in begaafdheidsmodellen
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. De centrale cognitieve component in de definities gaat in recentere modellen steeds meer verschuiven …
Nascholing of activiteit -
Inleiding in begaafdheidsmodellen
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. De centrale cognitieve component in de definities gaat in recentere modellen steeds meer verschuiven …
,
Nascholing of activiteit -
Historisch overzicht over begaafdheid en intelligentieonderzoek
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. De centrale cognitieve component in de definities gaat in recentere modellen steeds meer verschuiven naar …
Nascholing of activiteit -
Beelddenken onderwijs en opvoeding Vlaanderen: Kernopleiding
Je kent ze wel: leerlingen die pienter en vaardig zijn maar die geen goede schoolresultaten laten zien. Leerlingen die elke dag met buikpijn naar school komen, een groot rechtvaardigheidsgevoel hebben en vaak zitten te dagdromen. Beelddenkers …
tot
Nascholing of activiteit -
Hey, ik ben oké in klas en school
Ankerpunt vzw komt bij jou in de klas.
Deze workshop zet in op het welbevinden van elke leerling, de hele klas en natuurlijk ook die van de leerkracht. Het is dé perfecte kans om de kinderen op jouw school mentaal, fysiek en sociaal sterker te …tot, tot
Nascholing of activiteit -
Creatief en actief omgaan met welbevinden en sociale vaardigheden: Workshops
In deze workshops staat de mentale gezondheid van kinderen én leerkrachten centraal.
Iedereen de handen uit de mouwen. Zo gaan we zelf aan de slag met handige tips rond psycho-educatie en doe-opdrachten a.d.h.v. verhalen, knutselen, …
tot, tot, , , , , tot, tot
Nascholing of activiteit -
Bingo Mondial
Rollenspel over de ongelijke verdeling van macht en middelen.
In Bingo Mondial kruipen de spelers in de huid van verschillende personages die verschillende achtergronden en kenmerken hebben. Tijdens het spel leren de spelers met behulp van een grote …
tot
Nascholing of activiteit -
Nieuwe Autoriteit: Praktisch bruikbaar kader
Veel leerkrachten en scholen zijn op zoek naar een efficiënte en haalbare aanpak van moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren, ouders én collega's.
Nieuwe Autoriteit is daarbij een basishouding die opvoeders houvast kan geven en concrete …
Nascholing of activiteit