-
Onderwijsaanpassingen cognitief sterk functionerende leerlingen
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Versnellen, dat loopt toch slecht af?
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen
De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt …
Nascholing of activiteit -
Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op cognitief sterk functioneren
Het ontwikkelen van een schoolbeleid om onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingen passender te maken, kost tijd en vraagt kennis, ervaring en nieuwe inzichten. Hoe kunnen we het onderwijs aan deze leerlingen optimaal inbedden in het …
Nascholing of activiteit -
Diagnostisering van cognitieve begaafdheid met intelligentietesten
In andere kennismodules nemen we heel wat modellen van begaafdheid onder de loep, maar dit zegt nog niet hoe we dan begaafde personen kunnen herkennen. Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke kenmerken komen soms voor, …
Nascholing of activiteit -
Verdieping in begaafdheidsmodellen
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. De centrale cognitieve component in de definities gaat in recentere modellen steeds meer verschuiven …
Nascholing of activiteit -
Inleiding in begaafdheidsmodellen
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. De centrale cognitieve component in de definities gaat in recentere modellen steeds meer verschuiven …
,
Nascholing of activiteit -
Historisch overzicht over begaafdheid en intelligentieonderzoek
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. De centrale cognitieve component in de definities gaat in recentere modellen steeds meer verschuiven naar …
Nascholing of activiteit -
Pedagogische studiedag op Sett Mechelen 2025
Wist je dat je op Sett ook een pedagogische studiedag kan organiseren? Sett Vlaanderen zorgt voor een vlotte start, een aparte lunchruimte en voor ieder wat wils in het programma van honderd lezingen en workshops.
Neem je graag al even contact …
Aankondiging -
Google Educator Group België en Nederland
Google biedt met Google Workspace for Education fantastische, gebruiksvriendelijke opties voor onderwijs en opleiding. Zowel tijdens het lesgeven als in de organisatie ervan is hierdoor veel winst te behalen. Het doel van onze Google Educator …
Website -
Flexio: Flexibel professionaliseren rond flexibel onderwijs en diversiteit
Hoe kunnen we ons onderwijs flexibeler organiseren om ons samen te professionaliseren over flexibel onderwijs en diversiteit?
Op deze site vind je de inspiratiebundel voor scholen, pedagogische begeleidingsdiensten en lerarenopleidingen.
Als je …Website -
Een duurzame school, Agenda 2030: Affiche
Affiche met concrete acties per SDG, die je als schoolbestuur kan ondernemen om bij te dragen aan de Agenda 2030.
Downloadbaar lesmateriaal