-
Weet niet geldt niet: Wandplaat
'Ik weet het niet' is een vaak gehoord antwoord in de klas. Deze wandplaat probeert daar verandering in te brengen.
De zelfgemaakte affiche is gebaseerd op een techniek van Teach Like a Champion van Doug Lemov.
'Weet niet geldt niet' is …
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Werken met jokers: Activerende werkvorm
Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt.
In de screencast geeft Saskia Vandeputte meer uitleg over …
Artikel (6)Ander -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Blanco weekplanning
Een document om een concrete weekplanning te maken, waarbij elke dag onderverdeeld is per uur.
Downloadbaar lesmateriaal (29)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
CLB-chat: Online advies voor de leerling
Op de chat praat de leerling met een medewerker van het CLB.
Hij kan anoniem zijn verhaal vertellen, een vraag stellen … of samen met de chatbegeleider bekijken wat hij zou willen bereiken en hoe hij dat kan aanpakken.
WebsiteLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Groeidocument: Gesprek met leerlingen over toekomstpotentieel
Een persoonlijk actieplan voor de leerling over zijn toekomst.
Downloadbaar lesmateriaal (23) -
Kwaliteiten: Inspiratielijst
Lijst met kwaliteiten die je kan gebruiken om te observeren of om erover met leerlingen in gesprek te gaan.
Downloadbaar lesmateriaal (14) -
Reflectietoolbox: Betekenisvol reflecteren
Deze website bevat een verzameling reflectiewerkvormen. Zowel leerkrachten als leerlingen kunnen er inspiratie uit putten om reflectiemomenten aantrekkelijker te maken.
Iedere werkvorm wordt uitgebreid beschreven met omschrijving, werkwijze, eisen en …
Website (13) -
De dierentuin: Coöperatief spel
Deze coöperatieve spelvorm leert de spelers samenwerken. Hierbij is goede communicatie belangrijk.
De leerlingen moeten de dieren in de zoo een plaatsje geven, maar ze moeten wel met een paar zaken rekening houden. Lukt het hen?
Downloadbaar lesmateriaal (111)