-
Leer.tips: Studietips
Op de site vind je info en tips over hoe je als leerkracht de leerlingen kunt helpen met leren en studeren:
- leertips,
- leerstrategieën,
- breinfeiten.
De info is gebaseerd op psychologisch onderzoek.
Website (21)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Podcast: Verbeter de online informatievaardigheden van je leerlingen met deze tips
Online informatie zoeken wordt steeds belangrijker. Wat kunnen scholen doen om de online informatievaardigheden van leerlingen te verbeteren?
Uit steeds meer onderzoek blijkt dat leerlingen vertrouwd zijn met media en apparaten. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leesmonitor: Onderzoek naar lezen, leesbevordering en literatuureducatie
Leesmonitor streeft ernaar de beschikbare kennis te vertalen naar een breed publiek. De onderzoeken worden samengevat in het Nederlands en in samenhang beschreven.
De gegevens op Leesmonitor zijn afkomstig uit wetenschappelijk onderzoek (bijvoorbeeld …
WebsiteGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe maak ik een mindmap?
In dit filmpje wordt stap voor stap uitgelegd hoe een mindmap tot stand komt en met welke factoren je best rekening houdt.
Video (19)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Reflecteren over de les met een draairad
Deze online reflectiekiezer kiest willekeurig een vraag die de leerlingen aanzet om even stil te staan bij de les.
Er staan vragen bij zoals:
- Vond je de les leuk? Waarom?
- Wat ga je volgende keer anders doen?
- Heb je je doel behaald?
App of software (15)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Ondersteunen met modelleren en kern-en randwoordenschat: Nieuwe inzichten en toepassing
Inhoud en aanpak
Aided Language Stimulation geeft gebruikers van Ondersteunde Communicatie meer communicatieve- en taalvaardigheden. Passief begrijpen van taal gaat vooraf aan actief gebruiken van taal. ALgS gaat ervan uit dat dit ook geldt voor …
tot
Nascholing of activiteit -
Weet niet geldt niet: Wandplaat
'Ik weet het niet' is een vaak gehoord antwoord in de klas. Deze wandplaat probeert daar verandering in te brengen.
De zelfgemaakte affiche is gebaseerd op een techniek van Teach Like a Champion van Doug Lemov.
'Weet niet geldt niet' is …
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Werken met jokers: Activerende werkvorm
Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt.
In de screencast geeft Saskia Vandeputte meer uitleg over …
Artikel (6)Ander -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander