-
Wijndomein bezoeken in 360°-VR: Artikel
In dit interview ontdek je hoe Tim Vanholle zijn wijnpassie omzette in een totaalbeleving met behulp van VR. Hij kreeg namelijk het het idee om een klassieke wijndegustatie om te vormen tot een totaalbeleving met behulp van 360°-VR. Dankzij VR …
ArtikelLeerkracht -
Haar in de levensbeschouwingen: Lesidee
ILD-project met als focus de haartooi en allerlei rituelen met hoofdhaar in een tiental levensbeschouwingen. Het ritueel of de traditie wordt voorgesteld en daarbij wordt telkens aangeduid welke de achterliggende gedachte of waarde is.
Het materiaal …
ArtikelLeerkracht -
Schooldata: Meten, weten en de volgende stap vergeten?
Je krijgt info en praktijkvoorbeelden die horen bij deze verkennende praktijkvraag: wat bevordert en belemmert werken met schooldata?
De interactieve figuur brengt bronnen en vaststellingen die horen bij een recent onderzoeksproject over …
ArtikelLeerkracht -
Welbevinden in een digitale wereld: Perspective paper
Het bevorderen van het welzijn van studenten in een digitale wereld gaat verder dan het beheren van de schermtijd in scholen. Welzijn kent vele facetten en omvat het tegemoetkomen aan de behoeften van leerlingen zelf, zodat elke leerling zich goed …
Artikel -
Transport en logistiek: Project InnoVET
Fabriek Logistiek is het eerste logistieke testcentrum in België. Hier vind je een hele waaier aan innovatieve technieken en toepassingen binnen de logistieke sector. Het ontwikkelde lesmateriaal uit dit project is zowel bruikbaar voor: …
Artikel -
Digitale leerpaden in de zachte sector in het technisch en beroepsonderwijs: Project Innovet
Artikel waarin je meer te weten komt over het Innovet-project Digitale leerpaden in de zachte sector in het technisch en beroepsonderwijs. Het project focust op digitale leerpaden en praktijkgerichte vormingen in de zachte sector. Er werden …
Artikel -
Update VRiool: Project InnoVET XR
Met dit vervolgproject werd de virtual reality applicatie VRiool uitgebreid met extra inhoud.
VRiool gaat over de aanleg van een huisrioleringsnet. Leerlingen kunnen een huisrioleringsnet virtueel aanleggen, inclusief het plaatsen van controleputten, …
Artikel -
EV’nAR 2.0: Project InnoVET XR
In het project wordt via MS hololens, tablet en smartphone (IOS en Android) lesondersteunend materiaal geboden rond alternatieve aandrijvingstechnieken in het autotechnisch onderwijs. Leerlingen leren klassikaal of zelfstandig in een zo …
Artikel -
The Welding Machine: Project InnoVET XR
Lassen, iedereen weet wel wat het is. Weinigen kunnen het en nog minder zijn er beschikbaar op de arbeidsmarkt. De opleiding kost handen vol geld. Met deze nieuwe VR-applicatie leren leerlingen en leraren halfautomatisch lassen in een veilige …
Artikel -
Learning Bridge 2.0: Project InnoVET XR
Het is niet altijd gemakkelijk om de leerlingen goede EHBO vaardigheden aan te leren. Via dit project kunnen leerling in een veilige virtuele omgeving deze skills leren kennen en zelfstandig inoefenen met een evaluatie op het einde van de rit. …
Artikel -
VR Bouwknopen: Project InnoVET XR
Binnen dit project werd een VR-applicatie ontwikkeld waarin naast aanschouwelijkheid, ook de mogelijkheid wordt toegevoegd om bouwknopen virtueel stap per stap op te bouwen én deze te manipuleren. Zo kan de onzichtbare werking en technisch …
Artikel -
VR systeembekisting: Project InnoVET XR
Dit project resulteerde in een VR-applicatie over systeembekisting, waarin leerlingen virtueel een kolom- en balkbekisting leren opbouwen.
De tool is beschikbaar via de XR-uitleendienst van de Regionale Technologische Centra (RTC). Dit kan binnen RTC …
Artikel