-
Complimentendag: Wie is de mol in de klas?
Laat een van de kinderen van je klas, in aanloop naar de complimentendag, onopvallend complimenten geven en aardig doen. Op het eind van de dag mogen de andere kinderen raden wie de mol die dag was. De volgende dag kies je dan weer voor een nieuwe …
Artikel (22)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Sexting, ook leuk en spannend
Tieners hebben tientallen redenen om aan sexting te doen. Vooral gezonde en positieve redenen. Maar daar hoor en lees je bijzonder weinig over in de media. De verhalen die wél het nieuws halen, zijn meestal heuse horror.
Door Sarah Van …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Les over nettiquette: Omgangsvormen op internet
Aan het begin van het schooljaar wordt op de meeste scholen volop aandacht besteed aan positieve groepsvorming. Docenten maken met hun leerlingen afspraken over sociale omgangsvormen. Wederzijdse verwachtingen worden duidelijk uitgesproken en …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
5 tips om veilig te sexten
Sexting is best spannend, met deze 5 tips kan je alvast de kans verkleinen dat jouw sext ongewenst gedeeld wordt.
Artikel (5) -
7 weetjes over sexting
Het maken, versturen of delen van seksueel getinte berichtjes of foto's noemen we sexting.
Volwassenen doen het én jongeren ook.
Hier lees je 7 weetjes.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Sexting en shame-sexting
Dit Nederlandse artikel geeft informatie over online seksualiteit bij jongeren. Je vindt er preventieve acties die je als school kan ondernemen.
Sexting is het versturen van naaktfoto's of seksfilmpjes via online media. …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
On a journey with the ARTist: Verslag Erasmus+ project
In dit verslag van het Erasmus+ project vind je verschillende tips en ideeën om met de kinderen muzisch aan de slag te gaan.
Dit verslag is opgesteld in het Engels.ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander