-
Inleverbakken: Labels
Ergens in de klas staan drie inleverbakken met de tekst:
- het ging goed,
- het was gemiddeld,
- het was best lastig.
De kinderen moeten nadenken over hun werk en hun werkboek/werkblaadje/... in de bak leggen waarvan zij denken waar het …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Evaluatie van zelfstandig werk
Evaluatiekaart om zelfsturing van leerlingen met een mentale beperking te promoten.
Vond de leerlingen de oefeningen leuk of niet? Makkelijk of moeilijk?
En hoe evalueert de leerkracht de leerling? Kon hij al goed zelfstandig werken? Of vroeg hij nog …Downloadbaar lesmateriaal (27)Leerkracht, Ander -
Help leerlingen om te reflecteren op hun werk
De leerlingen leveren hun taak in de passende lade:
- groen (ging heel goed),
- geel (het kostte wat moeite),
- rood (te moeilijk).
Via dit inleversysteem met drie inleverbakken doen de leerlingen aan zelfbeoordeling.
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leer.tips: Studietips
Op de site vind je info en tips over hoe je als leerkracht de leerlingen kunt helpen met leren en studeren:
- leertips,
- leerstrategieën,
- breinfeiten.
De info is gebaseerd op psychologisch onderzoek.
Website (21)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Podcast: Verbeter de online informatievaardigheden van je leerlingen met deze tips
Online informatie zoeken wordt steeds belangrijker. Wat kunnen scholen doen om de online informatievaardigheden van leerlingen te verbeteren?
Uit steeds meer onderzoek blijkt dat leerlingen vertrouwd zijn met media en apparaten. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leesmonitor: Onderzoek naar lezen, leesbevordering en literatuureducatie
Leesmonitor streeft ernaar de beschikbare kennis te vertalen naar een breed publiek. De onderzoeken worden samengevat in het Nederlands en in samenhang beschreven.
De gegevens op Leesmonitor zijn afkomstig uit wetenschappelijk onderzoek (bijvoorbeeld …
WebsiteGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wie ben ik: Mindmapping
Een oefening waarbij leerlingen leren om een mindmap te maken.
De leerlingen maken eerst een lookalike van zichzelf. Van hieruit vertrekken een zestal takken. Op deze takken komen onderwerpen die de leerlingen leuk vinden, zoals eten, …
Beeld (47)Andere functie -
Reflecteren over de les met een draairad
Deze online reflectiekiezer kiest willekeurig een vraag die de leerlingen aanzet om even stil te staan bij de les.
Er staan vragen bij zoals:
- Vond je de les leuk? Waarom?
- Wat ga je volgende keer anders doen?
- Heb je je doel behaald?
App of software (15)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Ondersteunen met modelleren en kern-en randwoordenschat: Nieuwe inzichten en toepassing
Inhoud en aanpak
Aided Language Stimulation geeft gebruikers van Ondersteunde Communicatie meer communicatieve- en taalvaardigheden. Passief begrijpen van taal gaat vooraf aan actief gebruiken van taal. ALgS gaat ervan uit dat dit ook geldt voor …
tot
Nascholing of activiteit -
Weet niet geldt niet: Wandplaat
'Ik weet het niet' is een vaak gehoord antwoord in de klas. Deze wandplaat probeert daar verandering in te brengen.
De zelfgemaakte affiche is gebaseerd op een techniek van Teach Like a Champion van Doug Lemov.
'Weet niet geldt niet' is …
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder