-
Stel je ICT-team samen: ICT-beleidsplanner
Bij een sterk ICT-team horen twee cruciale principes: taakverdeling op basis van expertise en talent, en duidelijke mandaten. Hoe pak je dit aan?
Deze thematische wegwijzer bevat inspiratie om het onderwerp in verband met het ICT-team in …
Downloadbaar lesmateriaal -
Takenpakket van het ICT-team: ICT-beleidsplanner
Een ICT-team voert technische, pedagogische, beleidsmatige en administratieve taken uit. Hoe verdeel je die taken?
Deze thematische wegwijzer bevat inspiratie om het takenpakket van je ICT-team in je ICT-beleidsplan te integreren. De …
Downloadbaar lesmateriaal -
Cyberpesten: ICT-beleidsplanner
Deze thematische wegwijzer bevat inspiratie om het onderwerp cyberpesten in je ICT-beleidsplan te integreren. De wegwijzer kan losstaand gebruikt worden of in combinatie met het sjabloon dat het Kenniscentrum Digisprong ontwikkelde.
Downloadbaar lesmateriaal -
Onderwijs aan het roer van het digitaal onderwijs- en leerproces
De (versnelde) digitalisering van het leerplichtonderwijs stelt het onderwijs, de scholen, leraren en de overheid voor enkele belangrijke uitdagingen. In dit advies vraagt de Vlor (Vlaamse Onderwijsraad) aandacht voor een aantal aspecten in de …
Artikel -
DigCompEdu: Wat en waarom?
In dit artikel krijg je meer info over het Digital Competence Framework for Educators of DigCompEdu. Dat is het Europese referentiekader dat wordt gebruikt om de digitale vaardigheden van leraren in kaart te brengen.
Artikel -
Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven: Leerlijn
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. In tegenstelling tot vroeger zijn de eindtermen niet langer onderverdeeld in vakken maar gebaseerd op zestien sleutelcompetenties. Om de …
Downloadbaar lesmateriaalAnder -
ProtonMail: Gratis veilige e-maildienst
ProtonMail is een veilige e-maildienst, ontwikkeld door wetenschappers van CERN en MIT.
Ze gebruiken end-to-end- en zero-access-versleuteling voor beveiligde e-mails. Dit betekent dat zelfs ProtonMail de e-mails niet kunnen decoderen en lezen. …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Zie weerstand als een teken van betrokkenheid: Veranderingstips
Verandering roept bijna altijd weerstand op, zo ook binnen de academie van Dendermonde. 'Maar liever dat dan onverschilligheid', zegt expert onderwijsinnovatie Virginie März. Hoe je met die weerstand aan de slag gaat, bespreekt ze met …
Artikel (3) -
Met elkaar, door elkaar en van elkaar leren
Ook leerkrachten moeten levenslang leren. De beste aanpak is samenwerking onder collega's, zegt de Gentse onderwijsspecialiste Bénédicte Vanblaere. Directeur Niko Van Stichel, van d'Academie Beeld in Sint-Niklaas, beaamt, en legt uit …
Artikel -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
De dansacademie 2.0: Inspelen op leervragen van leerlingen
De Academie voor Muziek, Woord en Dans in Harelbeke speelt in op de leervraag van de jongeren en maakt komaf met het clichébeeld van de elitaire opleiding. Alles begint bij het aanbieden van een breed perspectief aan dansstijlen, leggen …
ArtikelLeerkracht