-
Visietekst verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs
AI verantwoord inzetten en gebruiken in het onderwijs: het is geen koud kunstje. Deze visietekst geeft via zeven basisvoorwaarden een aanzet om een evenwicht te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten. Het is …
Artikel -
Perspectieven op het koloniale verleden
De webtool Perspectieven op het koloniale verleden is een interactief spel waarbij leerlingen de Belgische koloniale geschiedenis in Congo verkennen en de impact van kolonisatie begrijpen. Leerlingen volgen het leven van mensen tijdens de kolonisatie …
Interactieve oefening -
Jam Studio Companion: Eerste hulp bij jams
De JAMZ.BOND lesvideo's hebben als opzet om, met een reeks van vijf lesvideo's, muzikanten klaar te stomen voor de jamsessies van JamZ.Bond. Elke jamsessie is opgebouwd uit een startersdeel, enkele songs voor gemiddelde spelers en een slotstuk …
Interactieve oefening -
ZIM: Forum
Op het forum van ZIM vind je een overzicht van de mogelijkheden in ZIM.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Wat is AI en wat zijn de toepassingen voor het onderwijs?
Bij Docentenbijscholing zijn we veel bezig met Kunstmatige Intelligentie, ook wel KI of AI (Artificial Intelligence) genoemd. De ontwikkelingen op het gebied van AI zullen namelijk voor een flinke transformatie zorgen in het onderwijs. Als docent …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Startpunt piano: Pianocursus voor beginners of herbronners
Startpunt piano is een cursus voor pianisten die online kan gevolgd worden. De cursus is opgebouwd uit bijna 20 hoofdstukken: duidelijke video's waarin alles wordt uitgelegd door de lesgever Bas Bulteel.
Techniek, noten, theorie, akkoorden, …
Interactieve oefening -
Zelfregulerend leren: Bouwen aan levenslange actieve leerders in jouw klas
Zelfregulerend leren is een populair begrip geworden in Vlaanderen en Nederland. Maar wat betekent het nu juist en waarom moet je er belang aan hechten tijdens jouw straffe lessen Frans, geschiedenis of eender welk ander vak?
Jeltsen Peeters is …
Artikel (5) -
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Executieve functies
Om een kind te kunnen helpen bij de ontwikkeling van de executieve functies is het goed om te weten hoe elke executieve functie functioneert. In elf kaarten wordt op eenvoudige wijze beschreven wat de verschillende executieve functies inhouden, …
Artikel (3)Leerkracht, Ander -
Hoop of wanhoop dat is de vraag
Artikel waarin Marian Jones (14 jaar) uitlegt wat de gevolgen zijn van de klimaatopwarming.
Artikel -
Les régions de France: Leerpad
Ontdek de ligging en benaming van de dertien regio's van La France Métropolitaine aan de hand van drie puzzels en tien testvragen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Inhouds- en gewichtsmaten: Escaperoom
Je leerlingen hebben vakantiewerk gevonden in de keuken van een afgelegen hotel. Kunnen ze door oefeningen te maken over inhoud en gewicht ontsnappen aan de zombies?
Interactieve oefeningLeerkracht