-
Werken met patronen in de kleuterklas: Kleutergewijs
Is werken met patronen ook een van jouw favoriete opdrachten in je kleuterklas? Een team van Amerikaanse onderzoekers heeft recent aangetoond dat kinderen die in de kleuterklas meer inzicht hebben in patronen op het einde van de lagere school ook …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Een ettertje in de klas? Het verhaal van een KOPP-kind: Kleutergewijs
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we dit keer berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze bijdrage handelt over KOPP-kinderen, …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Heerlijk Helder in de Zorg
Duidelijke communicatie is ontzettend belangrijk als het over gezondheid gaat. Vier op de tien Vlamingen zijn namelijk beperkt gezondheidsvaardig en vinden het moeilijk om alles over hun ziekte, hun medicijnen of hun zorg te begrijpen. Ouderen of …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Kleuters gaan digitaal: Begripsvorming en de tablet
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze bijdrage handelt over het gebruik van tablets in de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Echte gesprekken stimuleren anderstalige kleuters
Anderstalige kleuters leren het best Nederlands in gesprekken waaraan ze actief mogen deelnemen. Lees meer in het verslag van het onderzoek naar taalvaardigheid bij anderstalige kleuters door Carolien Frijns - Taalkunde, KU Leuven / …
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016.
De algemene conclusie van het rapport 2016 is dat:
- Convergentie en …
ArtikelLeerkracht -
Binnenklasdifferentiatie in het curriculum van de lerarenopleiding
Over binnenklasdifferentiatie bestaan misvattingen bij lerarenopleiders en (aspirant-) leraren. Zij associëren binnenklasdifferentiatie met geïndividualiseerd onderwijs, complexe didactische werkvormen en 'iets extra's' waar geen tijd …
Artikel (11)Leerkracht -
Oren en ogen open: Contextuele toetsvragen natuurwetenschappen
Afstudeeronderzoek dat werd opgesteld naar aanleiding van de invoering van het nieuwe leerplan Sociale en technische wetenschappen in 2012, waarin een een grotere nadruk wordt gelegd op het werken in contexten.
Het eerste deel omvat een onderzoek …
Artikel (11)Leerkracht -
How classroom design affects student engagement
Uit nieuwe gegevens van Steelcase Education studies blijkt dat klaslokalen ontworpen voor actief leren, m.a.w. waar de fysieke ruimte ondersteunend werkt om een focus te krijgen op boeiende ervaringen voor studenten en faculteit, een significant …
ArtikelAndere functie -
De impact van Brede School: Een verkennend onderzoek
Gedurende drie jaar konden een aantal proefprojecten aan de slag gaan met het concept Brede School.
Wat brachten die proefprojecten Brede School nu eigenlijk teweeg? Welke sectoren waren er bij betrokken? Welke doelstellingen streefden ze na? Welke …
ArtikelLeerkracht, Ander -
TALIS: Teaching And Learning International Survey 2013
Dit onderzoeksrapport baseert zich op resultaten uit internationaal comparatief onderzoek en geeft antwoorden op hedendaagse beleidsvragen omtrent de professionalisering van leraren en schoolleiders, de aanvangsbegeleiding en mentoring van …
Artikel (3)Leerkracht -
Beroepsgericht voorbereid op het beroepsgericht onderwijs?
"In het beroepsgericht onderwijs zitten veel leerlingen die problemen hebben met taal en lezen. Worden leraren-in-opleiding voldoende voorbereid om hiermee om te gaan? Dat onderzochten het Instituut voor Taalonderwijs en Taalonderzoek Amsterdam …
ArtikelAndere functie