-
AI in onderwijs: Hoe verandert het een leeromgeving?
Welke AI-systemen worden gebruikt in het onderwijs, en met welk resultaat? Wie is er allemaal (in)direct betrokken in de ontwikkeling en het gebruik van die systemen, en met welke gegevens worden ze gevoed?
Dit kom je te weten in deze brAInfood, …Artikel -
Visietekst verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs
AI verantwoord inzetten en gebruiken in het onderwijs: het is geen koud kunstje. Deze visietekst geeft via zeven basisvoorwaarden een aanzet om een evenwicht te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten. Het is …
Artikel -
Talbot House Poperinge: Literaire zoektocht
De bedoeling van de literaire zoektocht is dat studenten alleen of per twee op zoek gaan door het huis en de tuin en een aantal vragen beantwoorden rond de literaire aspecten van dit historisch huis.
Alle antwoorden kunnen gevonden worden door online …
tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
ZIM: Forum
Op het forum van ZIM vind je een overzicht van de mogelijkheden in ZIM.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Wat is AI en wat zijn de toepassingen voor het onderwijs?
Bij Docentenbijscholing zijn we veel bezig met Kunstmatige Intelligentie, ook wel KI of AI (Artificial Intelligence) genoemd. De ontwikkelingen op het gebied van AI zullen namelijk voor een flinke transformatie zorgen in het onderwijs. Als docent …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Zelfregulerend leren: Bouwen aan levenslange actieve leerders in jouw klas
Zelfregulerend leren is een populair begrip geworden in Vlaanderen en Nederland. Maar wat betekent het nu juist en waarom moet je er belang aan hechten tijdens jouw straffe lessen Frans, geschiedenis of eender welk ander vak?
Jeltsen Peeters is …
Artikel (5) -
Executieve functies
Om een kind te kunnen helpen bij de ontwikkeling van de executieve functies is het goed om te weten hoe elke executieve functie functioneert. In elf kaarten wordt op eenvoudige wijze beschreven wat de verschillende executieve functies inhouden, …
Artikel (3)Leerkracht, Ander -
Hoop of wanhoop dat is de vraag
Artikel waarin Marian Jones (14 jaar) uitlegt wat de gevolgen zijn van de klimaatopwarming.
Artikel -
Aan de slag met LIST-lezen en minilessen
In dit artikel legt juf Tania uit hoe ze het LIST-lezen aanpakt in haar klas.
Artikel (9)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Voorleessoftware in de klas: Wie heeft er baat bij en wanneer?
35.000 leerlingen gebruiken voorleessoftware, 40% van hen voor dyslexie. Ook anderstaligen, leerlingen met dyspraxie of een visuele beperking zijn ermee geholpen. Maar hoe ga je goed met voorleessoftware om? Moet je die bij elke …
Artikel -
Zit differentiatie in zwaar weer?
Kan je goed lesgeven zonder te differentiëren? Of staat differentiatie haaks op goede vakdidactiek en ondermijnt het de kracht van een klasgroep? Onderzoekers Dries D’haese en Katrien Struyven pluizen het samen met leraar Mari Scotillo …
Artikel -
Spellen voor het versterken van de executieve vaardigheden
Het spelen van spelletjes kan een middel zijn om de executieve vaardigheden verder te ontwikkelen. Hiervoor is het van groot belang dat uitgelegd wordt welke vaardigheid wordt ontwikkeld en dat de koppeling naar de praktijk wordt gemaakt. Bekijk …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner