-
Facebook tijdens het studeren: Social media als studiehulp
Sociale media zijn bij uitstek plekken om met peers in contact te blijven. Dat gebeurt vooral in de persoonlijke sfeer, waarbij vrienden en familie op de hoogte blijven van elkaars reilen en zeilen. Maar ook sociale media worden meer en meer …
Artikel -
App Schoolwerk of Smartschool?: Welk kanaal gebruik je?
Welk kanaal gebruik je het best voor het verspreiden van lesmateriaal en het inleveren van schooltaken?
ArtikelICT-coördinator -
Waarom een iPad in het onderwijs?
Altijd mobiel: leren binnen en buiten de klas
Je gebruikt je iPad waar je wil. Foto’s en een filmpje maken tijdens een uitstap, de stappen vastleggen bij een experiment. Niets zit in de weg! Je haalt je iPad er zo bij. Bovendien …
Artikel -
Organiseren van digitale examens: Tips
Bij het organiseren van examens op afstand komt heel wat kijken. In dit document bundelen we concrete tips voor het organiseren van examens op afstand.
Deze tips zijn een aanvulling bij Examens op afstand organiseren: Stappenplan
Artikel -
LearningApps: Werken met collecties
Dit stappenplan toont je hoe je in LearningApps werkt met collecties. Je leert hoe je collecties van LearningApps deelt met leerlingen, hoe je de vorderingen van leerlingen opvolgt en hoe je zelf collecties aanmaakt.
ArtikelLeerkracht -
Vijf vragen over cyberpesten
Cyberpesten omvat alle vormen van pesten via digitale media. Het laat een enorme indruk na op je kind omdat het zich online afspeelt. Hoe voorkom je het? Wat als de leerkracht het niet serieus neemt? Wat als je kind er getuige van is? In dit …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Cyberpesten: Wat is het en wat doe je eraan?
Pesten is voor zowel kinderen als volwassenen ontzettend heftig. In een samenleving waar communicatie steeds vaker online plaatsvindt, vindt ook online pesten of cyberpesten plaats.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Games als leermiddel, niet als doel op zich
De meerwaarde van videogames in de klas ligt volgens Isabelle in de sterke verhoging van de intrinsieke motivatie van de leerlingen. Games zijn volgens haar een leermiddel en nooit een doel op zich. Het kan nooit de bedoeling zijn om alles te …
Artikel -
Games in de klas: Wanneer werken ze?
Je start een Kahoot en in geen tijd zijn je leerlingen enthousiast. Maar op de toets achteraf lijkt het of die quiz niet veel uitgehaald heeft. Games maar opbergen dan? Niet als het aan expert Ellen Vanderhoven en leraar Michaël De Borre …
Artikel -
Dertig lesideeën i.v.m. TikTok
Engelstalige blog waarin je dertig suggesties krijgt om met TikTok in je lessen aan de slag te gaan.
Artikel -
Typ10: Leren typen voor dyslectici
Veel kinderen met dyslexie kampen met een negatief zelfbeeld en kunnen zich daardoor niet optimaal ontplooien. Een juiste leeromgeving creëren kan daarbij echter wonderen doen. Juist hier hechten we met Typ10 ontzettend veel belang aan. We …
Artikel -
Activerend hybride onderwijs: Wat als ... corona er niet meer is?
Artikel dat dieper ingaat op hybride onderwijs en blended learning.
Artikel (12)Leerkracht