-
AI in het onderwijs, waarom zijn ethische richtlijnen nodig?
Wat is op korte en lange termijn de impact van artificiële intelligentie op onze samenleving en ons onderwijs? Er zijn veel bezorgdheden en misverstanden over AI- en datagebruik in scholen. Om de rol van AI in het onderwijs duidelijker te …
Artikel -
Aanvangsbegeleiding beginnende leerkrachten: Uitval en inductie van beginnende leerkrachten in Vlaanderen (Rapporten 2020, 2021)
In dit artikel vind je twee rapporten:
Aanvangsbegeleiding (inductie) van beginnende leerkrachten in Europese landen:
Dit rapport geeft een overzicht van verschillende systemen van aanvangsbegeleiding in andere Europese landen. Het rapport analyseert …Artikel -
Mediarichtlijnen voor scholen: Thema zelfdoding
Het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP) ontwikkelde adviezen voor leerkrachten en scholen die het thema zelfdoding aan bod willen laten komen in de klas door gebruik te maken van media zoals film, theater en literatuur. Het thema …
Artikel -
Ontwerpen van blended learning in drie stappen
Het ontwerpen van blended learning is niet gemakkelijk. Er bestaat geen universeel recept, dus elke leraar zal op basis van de eigen beoogde leeruitkomsten een ontwerp moeten uitwerken.
In dit artikel deelt Barend de drie stappen voor een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Koalatoetsen als teamversterker, dat kan: Kleutergewijs
In Vlaanderen leggen kinderen vanaf het schooljaar 2021-2022 in de derde kleuterklas een koalatest af. De koalatest heeft als doel een eventuele taalachterstand vast te stellen zodat deze kinderen extra taalondersteuning of intensieve begeleiding …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De vier fases van een kindgesprek
Het team van VBS Wonderwijs in Haasdonk zet in op formele een-op-eengesprekken met elke leerling.
Terwijl alle leraren een opleiding verbindend communiceren volgden, zochten zorgcoördinator Sabine en directeur Daniëlle naar tijd. …
Artikel (6) -
Toezicht op de speelplaats: Voorkom deze vijf energievreters
Voortdurend brandjes blussen tijdens je toezicht op de speelplaats waardoor je zelf amper op adem komt? Communicatie- en organisatiedeskundige Marit Goossens verklaart hoe dat komt én geeft je tips om het te vermijden.
Artikel -
Achterhalen wat je leerlingen (nog) niet snappen: Werkvormen
Waar staan je leerlingen in hun leerproces? Je hoeft geen toets te doen om te achterhalen wat je leerlingen (nog) niet begrijpen.
Expert Michiel Wils zet twaalf activerende werkvormen op een rijtje waarmee je in één klap ook effectieve …
Artikel (6) -
Lezen en laten lezen: Werk efficiënter aan begrijpend lezen
Lezen en laten lezen is een webpagina met fiches en filmpjes die leerkrachten kunnen helpen om op een effectieve manier aan begrijpend lezen te werken. De fiches bundelen concrete tools, tips en tricks rond begrijpend lezen voor leerkrachten …
Artikel (7)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe weet ik of een sinterklaasboek wel oké is?
Zarissa van Cargo Confetti legt in dit blogartikel uit welke sinterklaasboeken oké zijn. Ze hanteert hiervoor de volgende criteria:
- Piet:
- Zijn er zwarte pieten in het verhaal?
- Worden ze zo genoemd of worden ze omgedoopt met een creatieve naam …
ArtikelLeerkracht - Piet:
-
Hoe organiseren we samen een inclusief sinterklaasfeest?
Met de gedachte if not now, then when schreef Zarissa van Cargo Confetti dit blogartikel. Hoe kunnen we een inclusief sinterklaasfeest vieren zonder pesten, uitsluiten of discriminatie?
ArtikelLeerkracht -
Leesbeleid: Leerlingen aan zet
Als school een krachtig leesbeleid en een motiverende leesomgeving uitbouwen…
Het is een stevige uitdaging, waar veel bij komt kijken: van een ruim boekenaanbod tot leuke leesplekken, van een sterke leesdidactiek tot goede monitoring. Maar …Artikel (9)Leerkracht