-
Nascholingstraject Ge zijt zelf competent: Academie Vilvoorde
Dit is een van de trajecten, uitgetekend binnen het nascholingstraject Ge zijt zelf competent. Algemene info over dit traject.
- Supervisie
Het schoolteam van de academie van Vilvoorde bestond uit één ad-interim directeur …
Artikel -
Nascholingstraject Ge zijt zelf competent: Academie Eeklo
Dit is een van de trajecten, uitgetekend binnen het nascholingstraject Ge zijt zelf competent. Algemene info over dit traject.
In de academie Eeklo zijn drie afdelingen gevestigd: muziek, beeld en woord. Hier leeft een grote motivatie …
Artikel -
Ondernemen in de les Frans?
Ondernemingszin stimuleren? Werken aan ondernemerscompetenties?
Voor mij, als leerkracht Frans, horen begrippen als ondernemen en ondernemerschap eerder thuis bij het vak Economie of in de handelsrichtingen. Dus ik heb mij er nooit echt druk over …
ArtikelGeen lid meerInspectielid -
Allemaal in (inter)Actie: Een praktijkgericht didactisch model over omgaan met heterogeniteit
Het didactisch concept Allemaal in (inter)Actie is ontwikkeld binnen de specifieke context van School en Ouders, maar het wil elke NT2-lesgever een kader bieden om voor heterogene groepen aan dezelfde doelstellingen te werken.
Allemaal in …
ArtikelAndere functie -
Content and Language Integrated Learning in het secundair
In het schooljaar 2008-2009 zijn enkele Vlaamse scholen met de inhoudelijke voorbereiding van CLIL begonnen.
Het Onze-Lieve-Vrouwe-Instituut uit Poperinge is een van de scholen die deelnemen aan de CLIL-experimenten. Sinds twee jaar geeft men er, …
ArtikelDirectie -
Trek je talige schoenen aan: Taalvaardigheidsonderwijs in BaO
Tijdens deze sessie op de talentweedaagse (september 2007) stelden twee scholen inspirerende praktijkvoorbeelden voor van hoe men taalvaardigheid bij leerlingen kan opbouwen. Kinderen moeten namelijk voldoende taalvaardig zijn om van het …
Artikel (10)Directie -
Op ontdekkingsreis in het land van Frans
In de basisschool de Bosmier in Balen gaat men op ontdekkingsreis in het land van Frans…
Je vindt in deze presentatie (talentweedaagse, 2007) de visie op initiatie Frans, de praktische uitwerking, een verwijzing naar de daarvoor gebruikte …
Artikel (3)Directie -
Talenbeleidsplan in de lerarenopleiding
Op de talentweedaagse (september 2007) werd een presentatie gegeven gericht op de lerarenopleiding, dus op de doelgroep van onderwijzers, leraren Nederlands, lerarenopleiders en andere vakspecialisten.
De Stichting Leerplanontwikkeling (SLO, …
ArtikelDirectie -
Hoe een talenbeleid ontstaat en groeit: Secundair onderwijs
Deze praktijkstudie (talentweedaagse, 2007) portretteert hoe het Redingenhof zijn taal- en taalvakkenbeleid aanpast omwille van het groeiend aantal meertalige allochtonen én de afname van de abstracte cognitieve taalvaardigheid bij …
Artikel (5)Directie -
School(taal), ouders en anderen
Van jongs af spreken kinderen verschillende (soorten) talen: met vrienden tijdens het sporten, thuis aan tafel met de familie, met de leerkracht in de klas … . Om op school te kunnen volgen, is een goede beheersing van het Nederlands …
Artikel (7)Directie -
Taalgericht vakonderwijs: Van atelier naar taalwerkplaats
Wilfried Asscherickx van het Imelda-instituut Brussel vertelde op de talentweedaagse (2007) over het projectonderwijs en de ateliers in zijn school (afdelingen KSO-TSO en BSO).
Met dit praktijkvoorbeeld wordt aangetoond hoe een school het …
Artikel (8)Directie -
Franse les langs muzische weg
Taal is een middel om te vertellen, te zingen, te spelen, uit te beelden... Ook de vreemde taal. Volgens de eindtermen voor het basisonderwijs leren de kinderen tijdens het vreemde taalverwervingsproces 'communiceren', de taal gebruiken en …
Artikel (5)Directie