-
Teaching and Learning Toolkit
Een overzicht van een dertigtal onderwijsstrategieën met vermelding van de bewezen impact op leerresultaten.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inclusief onderwijs implementeren
Wat zijn de hefbomen om leraren te ondersteunen naar meer inclusief onderwijs?
Aster Van Mieghem maakte hierover haar proefschrift. In het artikel lees je een bondige samenvatting hiervan.
ArtikelAndere functie -
Een meertalige maatschappij weerspiegelen op school
Talen versterken elkaar. De moedertaal is steeds de basis voor het aanleren van vreemde talen. Hoe beter de moedertaal of thuistaal, hoe beter de nieuwe talen die een persoon zal aanleren. Als school is het een zoektocht om op de juiste …
ArtikelLeerkracht -
Smart Education @ Schools: Projecten 2020
De derde projectoproep van Smart Education at Schools leverde opnieuw heel wat innovatieve ideeën op. Trots stellen ze de vier nieuwe projecten voor die afgelopen schooljaar werden geselecteerd en intussen van start zijn gegaan op 1 september …
Artikel -
Eenvoudige acties om de klassfeer te optimaliseren: Informatiebundel
In deze informatiebundel voor leerkrachten vind je eenvoudige acties om de klassfeer te optimaliseren voor (vluchteling)kind en leerkracht.
De bundel is het resultaat van de bachelorproef van Tanja Cappaert en Stephanie Verstraeten aan Thomas More.
Artikel (10)Leerkracht -
Leerresultaten zichtbaar maken door het gebruik van dashboards
Eind 2019 ontwikkelden Toll-net en Gito Overijse een plan voor een dashboardtool. Deze tool is een soort grafisch rapport (voortgangsverslag) dat de belangrijkste prestatie-indicatoren die relevant zijn voor een bepaalde cursus/opleiding in …
Artikel -
'Gespreid leren' en 'jezelf testen' in handboeken van lerarenopleidingen
Dit (Engelstalig) wetenschappelijk artikel beschrijft:
- twee effectieve leerstrategieën: 'distributed practice' (gespreid leren) en 'retrieval practice' (actief proberen herinneren);
- hoe je ze in de klas kan inzetten;
- waarom het belangrijk is …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Inspelen op de meertalige realiteit: Visie, vragen en antwoorden
Visietekst van het GO! over meertaligheid en meertalenbeleid. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Als anderstaligen zich aanvaard voelen, leren ze sneller Nederlands
Allochtone jongeren pikken het Nederlands sneller en beter op als ze respect en aanvaarding voelen. Dat stelt Lauranne Harnie vast. Voor haar scriptie sprak ze met anderstalige jongeren over hun motivatie om de taal te leren. Harnie is winnaar van …
Artikel (4)Leerkracht -
Onderwijspraktijk verbeteren voor cognitief begaafde leerlingen
In bijlage vind je een aantal lesplannen die gemaakt werden in het kader van het project TALENT. Ze kunnen dienen als inspiratie voor het lesgeven aan leerlingen die cognitief sterk functioneren.
Hoe motiveer je hen? Hoe differentieer je? Welke …
Artikel (6) -
Inventariseren en analyseren van onderzoek en beleidsadviezen Nederlands als tweede taal: Onderzoek
In opdracht van de Taalunie voerden het CTO en ITTA samen een onderzoek uit om de trends en hiaten in onderzoek en beleidsteksten over NT2 taalverwervingsonderwijs van de afgelopen 15 jaar te vinden.
Artikel -
School ♡ praktijkonderzoek: onderzoekservaringen en -resultaten delen
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema onderzoekende lerarenteams
We nemen je mee op weg naar praktijkonderzoek, uitgevoerd door leraren en leerlingenbegeleiders uit het basis- en secundair …
Artikel