-
Inspirerende verhalen uit Nederland en Vlaanderen: EPALE Community Storybook
In dit EPALE-magazine zijn de verhalen verzameld rond de drie thematische focussen van 2021:
- Skills om volwassenen te versterken bij het leren en participeren;
- Digitale transitie en de mogelijkheden van blended learning;
- Inclusieve sociale …
Artikel -
Proefproject differentiatie
Uitleg over een proefproject differentiatie met info en praktijkvoorbeelden rond:
- gebruik van de 4 B's (brein, boek, buddy, begeleider);
- opstellen en uitvoeren van weekplanning;
- hulp vragen en geven tijdens zelfstandig werk;
- ZWOBBEN …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
De dansacademie 2.0: Inspelen op leervragen van leerlingen
De Academie voor Muziek, Woord en Dans in Harelbeke speelt in op de leervraag van de jongeren en maakt komaf met het clichébeeld van de elitaire opleiding. Alles begint bij het aanbieden van een breed perspectief aan dansstijlen, leggen …
ArtikelLeerkracht -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
SOM 1000: Welzijn van leerlingen en leerkrachten
Dit deel brengt de meest voorkomende ervaringen van respondenten samen inzake welzijn van onderwijspersoneel en leerlingen. Daarbij kwam in eerste instantie naar boven dat heel wat mensen angst(1) hadden voor corona, maar ook dat heel wat mensen …
ArtikelLeerkracht -
SOM 1000: Rol van school en leerkracht
Dit deel brengt de ervaringen van respondenten samen over de rollen die leerkrachten en scholen tijdens de coronapandemie opnamen corona . Daarbij gaan we in eerste instantie in op de moeizame interactie(1) die veroorzaakt werd door de …
ArtikelLeerkracht -
SOM 1000: Afstandsonderwijs en digitalisering
Dit deel brengt de meest voorkomende ervaringen van respondenten samen inzake afstandsonderwijs en de digitalisering van het onderwijs. Daarbij werd getracht om de belangrijkste tendensen die zich voordeden tijdens corona te benoemen. Het …
ArtikelLeerkracht -
De vele voordelen van een plusklas
Leerlingen die uitblinken, hebben uitdagend onderwijs nodig. Verrijkingsprogramma’s kunnen de schoolprestaties verbeteren, het zelfvertrouwen vergroten en het verlies van motivatie voor schoolwerk voorkomen. Ook blijkt dat een plusklas op …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De verhouding tussen wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling
De Sustainable Development Goals schuiven wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling naar voor als de ideale kaders om globale uitdagingen binnen te brengen in de klas. Door hun toenemende populariteit klinkt vaker de vraag …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw