-
AI in onderwijs: Hoe verandert het een leeromgeving?
Welke AI-systemen worden gebruikt in het onderwijs, en met welk resultaat? Wie is er allemaal (in)direct betrokken in de ontwikkeling en het gebruik van die systemen, en met welke gegevens worden ze gevoed?
Dit kom je te weten in deze brAInfood, …Artikel -
Visietekst verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs
AI verantwoord inzetten en gebruiken in het onderwijs: het is geen koud kunstje. Deze visietekst geeft via zeven basisvoorwaarden een aanzet om een evenwicht te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten. Het is …
Artikel -
Uitspraaktools maken met ZIMjs
Je kan ZIM gebruiken om in verschillende talen applicaties te maken om de uitspraak in te oefenen. Je zet op het scherm een woord of een zin, deze wordt met behulp van de uitspraak knop uitgesproken in de door jouw gekozen taal.
Het voordeel is …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Het belang van pretoetsen en doortoetsen bij hoogbegaafde leerlingen
Om de voorkennis van leerlingen zo goed mogelijk in te schatten, zijn er verschillende mogelijkheden. Het afnemen van pretoetsen en het doortoetsen zijn daar twee voorbeelden van.
De beginsituatie van een leerling correct inschatten is van belang voor …
ArtikelAnder -
Zelfregulerend leren: Bouwen aan levenslange actieve leerders in jouw klas
Zelfregulerend leren is een populair begrip geworden in Vlaanderen en Nederland. Maar wat betekent het nu juist en waarom moet je er belang aan hechten tijdens jouw straffe lessen Frans, geschiedenis of eender welk ander vak?
Jeltsen Peeters is …
Artikel (5) -
Voorleessoftware in de klas: Wie heeft er baat bij en wanneer?
35.000 leerlingen gebruiken voorleessoftware, 40% van hen voor dyslexie. Ook anderstaligen, leerlingen met dyspraxie of een visuele beperking zijn ermee geholpen. Maar hoe ga je goed met voorleessoftware om? Moet je die bij elke …
Artikel -
Zit differentiatie in zwaar weer?
Kan je goed lesgeven zonder te differentiëren? Of staat differentiatie haaks op goede vakdidactiek en ondermijnt het de kracht van een klasgroep? Onderzoekers Dries D’haese en Katrien Struyven pluizen het samen met leraar Mari Scotillo …
Artikel -
Wat zet de hersenen van je leerlingen aan het werk en motiveert hen?
In de snel evoluerende wereld van het onderwijs staat Tommy Opgenhaffen, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan Arteveldehogeschool Gent, aan de frontlinie van vernieuwende pedagogiek. In dit blogartikel onthult hij de …
Artikel (4) -
Tien AI tools die het werk van leraren vereenvoudigen
Als leraar ben je voortdurend op zoek naar manieren om je werk efficiënter te doen, waardoor de werkdruk wordt verminderd en je tegelijkertijd je leerlingen de best mogelijke ervaring biedt. AI-apps en websites kunnen je hierbij helpen, door …
Artikel (7)Leerkracht, ICT-coördinator -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Schooldata: Meten, weten en de volgende stap vergeten?
Je krijgt info en praktijkvoorbeelden die horen bij deze verkennende praktijkvraag: wat bevordert en belemmert werken met schooldata?
De interactieve figuur brengt bronnen en vaststellingen die horen bij een recent onderzoeksproject over …
ArtikelLeerkracht -
De verrijkingsklas, een remedie tegen bore-out in het onderwijs
In dit artikel schrijft Veerle Cool het belang van een verrijkingsklas.
Artikel