-
Op zoek naar de tiende symfonie met AI
Beethoven ken je misschien wel. Beethoven was een Duits pianist en componist. Hij maakte maar liefst negen symfonieën en talloze andere werken. Maar die tiende symfonie, dat is niet meer gelukt. Daar probeer je met dit educatief project …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Vlinderleraren maken leerstof van ander vak concreet
Leerstof blijft beter hangen als je ze concreet maakt. Niet altijd evident in elk vak. In Campus FLX in Leopoldsburg kan je ondersteuning bieden als vlinderleraar. Je verwerkt jouw leerdoelen in de abstracte les van een collega en laat leerlingen …
Artikel -
Effectief schrijfonderwijs: Schrijven is omhoog durven kijken
Hoe maak je van schrijfopdrachten een succes voor élke leerling? In de OKAN-klas van Marit zetten jongeren hun eerste schuchtere stapjes in het Nederlands. En toch durft ze de lat hoog leggen. Ontdek hoe haar aanpak ook jouw volgende …
Artikel -
Bij dit oudercontact neemt de leerling de leiding
Tijdens het oudercontact van leraar Liza zijn de leerlingen aan het woord. 'Met het kind-ouder-mentorgesprek (KOM-gesprek) krijgen leerlingen meer inzicht in hun leerproces én betrekken we de ouders beter.'
In de video bij dit artikel kan …
Artikel -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
COSMO: Maken en kijken met Virtual Reality
In COSMO draait het allemaal rond maken! Met behulp van Augmented Reality laten we leerlingen en operatoren met een beperking heel wat dingen maken: een cadeaubox (die ze zelf plooien) gevuld met thee, een vogelhuisje uit hout, een waaier met …
ArtikelLeerkracht -
Kritisch denken in het secundair: Laat minstens 1% twijfel toe
'Buig je uitspraken om tot vragen en spoor zelf andere meningen op', vraagt leraar Sara De Jaeghere aan haar klas 6STW. Daar start kritisch denken. Als het kon, reed de leraar en mediacoach van SIGO Gistel haar leerlingen daarvoor met een bus heel …
Artikel -
De verhouding tussen wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling
De Sustainable Development Goals schuiven wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling naar voor als de ideale kaders om globale uitdagingen binnen te brengen in de klas. Door hun toenemende populariteit klinkt vaker de vraag …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Naar gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie
Om tot gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie (WBE) te komen moeten we onze praktijken vanuit een dekoloniaal perspectief herbekijken: Hoe kijken we naar andere manieren van leven, maatschappijopbouw, betrokkenheid, vrede, rechtvaardigheid …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Evalueren van wereldburgerschapscompetenties
Wereldburgerschapseducatie (WBE) wil mondiaal bewustzijn en kritisch burgerschap stimuleren door in te zetten op competenties zoals kritisch denken, empathie, solidariteit, respect voor diversiteit, participatie en debatteren. Het evalueren …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
VR Leerfabriek: Project IMEC Smart Education @ schools
Interview waarin drie leerkrachten vertellen over hun ervaringen met 360°-VR.
VR Leerfabriek is een project van imec Smart Education @ Schools. Ze dissemineren heel wat materiaal en helpen jouw school graag verder op weg met 360°-VR.
ArtikelLeerkracht