-
21ste-eeuwse vaardigheden stimuleren bij kleuters: Early Years blog
Jonge kinderen worden tegenwoordig geconfronteerd met een snel veranderende wereld waarin weinig zekerheden lijken te bestaan. Door snelle maatschappelijke veranderingen verandert hun wereld continu. Denk bijvoorbeeld aan toenemende diversiteit of …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
‘Mijn buik wiebelt als ik adem!’, over mindfulness in de kleuterklas: Kleutergewijs
In deze tijden komt er veel op kinderen af en staat hun mentaal welbevinden geregeld onder druk. Zowel psychologisch als neurowetenschappelijk onderzoek roept op om vaker aandacht te hebben voor mentale opvoeding in het onderwijs, en meer concreet …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
eNSPIRED: De impact van internationale dialoog
In deze publicatie blikken we terug op wat het eNSPIRED-programma gerealiseerd heeft de afgelopen jaren. Sinds 2014 organiseren we workshops, seminars en leerweken voor lerarenopleiders, pedagogisch begeleiders en (toekomstige) leerkrachten met …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Hoor jij de vogels fluiten? Zet het kind centraal tijdens eetmomenten: Kleutergewijs
Voor veel peuters en kleuters is het eetmoment tijdens de middagpauze een té drukke en overweldigende ervaring. Ze verliezen hierbij de aanwezigheid van hun vertrouwde leerkracht, en leren en welbevinden verdwijnen naar de achtergrond. Lees …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Computationele vaardigheden vanuit ons kot: Kleutergewijs
Door de sluiting van kleuterscholen door COVID-19 hebben heel wat kinderen nu minder mogelijkheden om deze vaardigheden te ontwikkelen. Toch kan je van thuis uit, zelfs wanneer je niet beschikt over een tablet of computer, nog steeds aan de slag …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Eerherstel voor het leesseminarie: Naar een slow pedagogy in professionalisering
Het artikel beschrijft een concrete nascholingsvorm (leesseminarie), legt de onderliggende rationale bloot, bespreekt de voorwaarden en maakt mogelijke effecten duidelijk.
Het is toepasbaar binnen elk team van onderwijsprofessionals, ongeacht …
Artikel (3)Leerkracht -
Preteaching vanop afstand voor onze kleuters: Play hard, work hard
De paasvakantie loopt op zijn einde en nu de scholen niet opengaan is het tijd voor nieuwe inhouden door middel van preteaching. Hoe gaan we dit realiseren, vasthoudend aan ons primair gedachtengoed: ‘Kinderen hebben betekenisvolle, …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Tips en trucs voor thuisschooldagen van Labonderwijs
Omdat veel scholen aan Labonderwijs vragen hoe ze onderwijs van op afstand organiseren, stellen ze een aantal noodzakelijke inzichten en how-to's ter beschikking.
Artikel (4)Leerkracht, Directie -
Explosief gedrag bij kinderen: Wat kun je doen in de klas? (1)
Er zijn kinderen die gedrag vertonen dat we bestempelen als explosief. Dat wil zeggen dat ze oncontroleerbare momenten hebben in hun gedragingen. Je kunt dit rangschikken onder agressie; ze schelden, vloeken, gooien met dingen, ...
In dit …
Artikel (9)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Hoe leren kleuters conflicten oplossen?: Kleutergewijs
Conflictervaringen op jonge leeftijd: een vloek of een zegen?
Hoe je op jonge leeftijd conflicten ervaart, beïnvloedt de manier waarop je later relaties aangaat met anderen en met jezelf. Het is op zich dus wel leerrijk voor kleuters om …ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Onderwijs in coronatijden: Scholieren geven aandachtspunten voor blended leren
De uitbraak van het coronavirus gooide het onderwijs stevig door elkaar. Scholen moesten voor het eerst aan de slag met afstandsonderwijs. Dankzij de vele experimenten met afstandsonderwijs en blended leren hebben heel wat …
Artikel -
Als creativiteit aan technologie wordt toegevoegd: Kleutergewijs
Om STEM naar een next level te brengen en te kunnen spreken over STEAM is er meer nodig dan enkel een technisch proces. De kleuters moeten uitgedaagd worden om out-of-the-box te denken, zonder grenzen aan de slag te gaan, kritisch te zijn en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …