-
Veertien strategieën voor meer taal en doordenken: Kleutergewijs
Op de blog van Kleutergewijs vonden we deze 14 strategieën. Hiermee ga je aan de slag om in de klas taal en samen doordenken te stimuleren.
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Werken rond complexe emoties met kleuters: Kleutergewijs
Het is verbazend te zien hoe sommige jonge kleuters al perfectionistisch zijn. Ze kunnen heel overstuur reageren als de dingen anders verlopen dan ze verwacht hadden. Bij andere kinderen gaat er geen dag voorbij of ze zijn jaloers. Hij/zij moet …
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Kinderen en jongeren met autisme: Wat werkt?
Welke begeleiding helpt bij jeugdigen met autisme? Welke therapieën, interventies en programma's hebben positieve effecten?
Autismespectrumstoornissen (ASS) zijn niet te genezen. Wel zijn er verschillende manieren om het kind, de ouders en het …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inclusief onderwijs implementeren
Wat zijn de hefbomen om leraren te ondersteunen naar meer inclusief onderwijs?
Aster Van Mieghem maakte hierover haar proefschrift. In het artikel lees je een bondige samenvatting hiervan.
ArtikelAndere functie -
Zwaai jij dagelijks naar de maan?
Het is een gekend fenomeen in vele kleuterklassen: elke dag opnieuw wordt een liedje van de dagen van de week herhaald, visueel ondersteund door een aantal vaste prenten: maan, dino, hond, donder enzovoort. Door dit liedje te zingen proberen we …
Artikel (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Hoezo, onze kleuters bewegen te weinig? En hoe moet het dan?: Kleutergewijs
Kinderen moeten bewegen en bewegen ook graag, daar is iedereen het over eens. Maar wat zijn nu precies al die richtlijnen die vooropstellen wat voldoende is en wat niet?
In dit artikel vanop de blog Kleutergewijs bezorgt lector Ellen De Decker …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerresultaten zichtbaar maken door het gebruik van dashboards
Eind 2019 ontwikkelden Toll-net en Gito Overijse een plan voor een dashboardtool. Deze tool is een soort grafisch rapport (voortgangsverslag) dat de belangrijkste prestatie-indicatoren die relevant zijn voor een bepaalde cursus/opleiding in …
Artikel -
'Gespreid leren' en 'jezelf testen' in handboeken van lerarenopleidingen
Dit (Engelstalig) wetenschappelijk artikel beschrijft:
- twee effectieve leerstrategieën: 'distributed practice' (gespreid leren) en 'retrieval practice' (actief proberen herinneren);
- hoe je ze in de klas kan inzetten;
- waarom het belangrijk is …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Leesmotivatie en leesresultaten verhogen met peer tutoring
Een uitgebreide syllabus met uitleg over de werking van peer tutoring tijdens de leeslesjes.
Wat is peer tutoring? Hoe begin je eraan? Hoe organiseer je het? Wanneer kan je het inzetten?
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Werken met patronen in de kleuterklas: Kleutergewijs
Is werken met patronen ook een van jouw favoriete opdrachten in je kleuterklas? Een team van Amerikaanse onderzoekers heeft recent aangetoond dat kinderen die in de kleuterklas meer inzicht hebben in patronen op het einde van de lagere school ook …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Een ettertje in de klas? Het verhaal van een KOPP-kind: Kleutergewijs
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we dit keer berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze bijdrage handelt over KOPP-kinderen, …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Inspelen op de meertalige realiteit: Visie, vragen en antwoorden
Visietekst van het GO! over meertaligheid en meertalenbeleid. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, …