-
Lexima Magazine: editie 2024
Lexima Magazine is een uitgave van Lexima. Met dit magazine informeren we onderwijs- en zorgprofessionals over de preventie en behandeling bij lees-, schrijf- en rekenproblemen, compenserende oplossingen en manieren om te werken aan …
Artikel -
Maar hoe kunnen we meertalig voorlezen? De laatste drempel overwonnen: Kleutergewijs
In een voorgaand blogbericht van Kleutergewijs kon je een antwoord lezen op twee vragen die leerkrachten zich stellen als het gaat om meertalig voorlezen: Welke boeken zijn geschikt en waar vind ik ze. Met andere woorden, het …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De weg naar meertalig voorlezen, drie drempels overwonnen: Kleutergewijs
Steeds meer scholen werken aan een gedragen visie rond meertaligheid. Onderzoek toont aan dat je de meertalige realiteit als troef kan uitspelen, door thuistalen een plaats te geven op school en in de klas. Een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De speelplaats? ‘Geen kinderspel’ voor kinderen met autisme: Kleutergewijs
Hoe kunnen we sociale vaardigheden stimuleren bij lagereschoolkinderen met autisme op de speelplaats? Waar moet je rekening mee houden? En wat kan je dan in praktijk realiseren? Dit was de focus van mijn eindonderzoek binnen de opleiding …
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Spreekkansen verdelen in de kleuterklas: Kleutergewijs
We proberen bergen te verzetten om de taal van onze kleuters te stimuleren, overstelpen hen soms met vragen en geven ze liefst uitgebreid het woord. Alleen blijken die spreekkansen toch niet gelijk verdeeld over alle kleuters. Lees meer op de blog …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Virtual Reality: Vragen uit de praktijk
In dit artikel gaat Kim Dekeyser dieper in op het gebruik van Virtual Reality in het onderwijs. De auteur beantwoordt een aantal vaak gestelde vragen als het gaat over de implementatie van VR in de klaspraktijk.
ArtikelLeerkracht -
21ste-eeuwse vaardigheden stimuleren bij kleuters: Early Years blog
Jonge kinderen worden tegenwoordig geconfronteerd met een snel veranderende wereld waarin weinig zekerheden lijken te bestaan. Door snelle maatschappelijke veranderingen verandert hun wereld continu. Denk bijvoorbeeld aan toenemende diversiteit of …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
‘Mijn buik wiebelt als ik adem!’, over mindfulness in de kleuterklas: Kleutergewijs
In deze tijden komt er veel op kinderen af en staat hun mentaal welbevinden geregeld onder druk. Zowel psychologisch als neurowetenschappelijk onderzoek roept op om vaker aandacht te hebben voor mentale opvoeding in het onderwijs, en meer concreet …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
eNSPIRED: De impact van internationale dialoog
In deze publicatie blikken we terug op wat het eNSPIRED-programma gerealiseerd heeft de afgelopen jaren. Sinds 2014 organiseren we workshops, seminars en leerweken voor lerarenopleiders, pedagogisch begeleiders en (toekomstige) leerkrachten met …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Hoor jij de vogels fluiten? Zet het kind centraal tijdens eetmomenten: Kleutergewijs
Voor veel peuters en kleuters is het eetmoment tijdens de middagpauze een té drukke en overweldigende ervaring. Ze verliezen hierbij de aanwezigheid van hun vertrouwde leerkracht, en leren en welbevinden verdwijnen naar de achtergrond. Lees …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Vroemtuut: Muzikaal figurentheater in de klas
Intiem en interactief muzikaal verteltheater voor kleuters. Met een grote speelmat als decor, pluchen attributen en figuren. En vrolijke liedjes! Thema verkeer. Voorbeeldproject Vlaamse Stichting Verkeerskunde.
tot
Nascholing of activiteit -
Computationele vaardigheden vanuit ons kot: Kleutergewijs
Door de sluiting van kleuterscholen door COVID-19 hebben heel wat kinderen nu minder mogelijkheden om deze vaardigheden te ontwikkelen. Toch kan je van thuis uit, zelfs wanneer je niet beschikt over een tablet of computer, nog steeds aan de slag …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …