-
20. Oog voor een goede lichaamshouding: ICT Springplank Kleuters
Reeds bij het eerste computergebruik moet de leraar oog hebben voor de lichamelijke ongemakken die kunnen voortvloeien uit onberedeneerd of overmatig pc-gebruik (RSI). Een goede lichaamshouding start in de kleuterklas. Werken met de computer is …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
19. Vrije software in een brede school: ICT Springplank Kleuters
Naast het klassieke aanbod van commerciële software en freeware doet vrije software zijn intrede in de wereld van de educatieve programmatuur.
Kenmerkend voor vrije (open source) software is de filosofie waarin ze werd ontwikkeld. Het programma …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
18. Gereedschap om eigen puzzels te ontwerpen: ICT Springplank Kleuters
Soms wil de leerkracht eigen beeldmateriaal omvormen tot een fraaie puzzel. Zo kan de leerinhoud gecontextualiseerd worden of aangepast aan de noden van de kinderen. Meer of minder stukjes kan voor sommige kinderen al een verschil maken. Voor …
Artikel (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
17. Perceptie-, geheugen- en concentratiebevorderende spelen: ICT Springplank Kleuters
Heel wat kinderen hebben moeite met concentratie. Ze kunnen moeilijk focussen op één taak en zijn gemakkelijk afgeleid.
Concentratiespelen (memoryspelen) kunnen hier een handje toesteken. Het basisprincipe van een memoryspel is het …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
16. Oog-hand coördinatie ondersteunen: ICT Springplank Kleuters
Oefeningen op oog-handcoördinatie helpen de kleuters in hun voorbereiding op het leren schrijven en netjes inkleuren. Deze getrainde fijne motoriek, gekoppeld aan ruimtelijke oriëntatie, komt in de lessen schoonschrift goed van pas …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Werken met een activiteitensuite (Studio 4): ICT Springplank Kleuters
Verzamelprogramma’s waarin meerdere oefeningen tegelijkertijd aangeboden worden zoals visuele discriminatie, reeksen maken, memoryspelen, dominospelen of matrixoefeningen bieden leerkracht keuzevrijheid.
Deze activiteitensuites laten toe …
Artikel (5)School/onderwijs -
09. Constructiespelen: ICT Springplank Kleuters
Kinderen bouwen graag. Ontwikkelingsdoelen uit het domein wiskundige initiatie krijgen hier kansen. Laat de kleuters het bouwen en construeren ook eens virtueel doen. ICT biedt een snel en flexibel medium voor allerlei constructiewerk. De gewone …
ArtikelSchool/onderwijs -
08. Logisch rangschikken: ICT Springplank Kleuters
Leren structureren komt in een aantal ontwikkelingsdoelen voor (zie eindtermen).
Zo gaan kleuters hier a.h.v. de bijgevoegde software en presentatie:
- Een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde …
Artikel (7)School/onderwijs -
07. Puzzelen: ICT Springplank Kleuters
Puzzelen is een activiteit die in de kleuterklas veelvuldig georganiseerd wordt. Natuurlijk staat het manueel manipuleren van gewone puzzelstukken op de eerste plaats. De computer kan een meerwaarde bieden. Afwisseling in de oefenstof, een vlotte …
ArtikelSchool/onderwijs -
05. Eenvoudige kleuroefeningen: ICT Springplank Kleuters
Basisactiviteiten in een kleuterklas zijn het werken met kleurboeken, het samenstellen van puzzels, het maken van allerlei constructies of het logisch rangschikken van elementen.Het hanteren van een digitaal kleurboek betekent niet dat de …
ArtikelSchool/onderwijs -
14. In de computerhoek oefenen met een totaalpakket van leeractiviteiten: ICT Springplank Kleuters
Het ontwikkelingsdoel wordt als volgt omschreven: “in concrete situaties handelingen uitvoeren met vormen, grootheden en figuren, in functie van een kwalitatief kenmerk (2.4)”. In de activiteiten rond vormen moeten de leerlingen op de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
12. Een eigen keuzescherm voor de Blue’s Clues software: ICT Springplank Kleuters
Blue’s Clues is een verzameling van kleine spelen die voor kleuters vanaf de tweede kleuterklas een educatieve meerwaarde bevatten. De activiteiten zijn Engelstalig maar sluiten nauw aan bij figuren die de kleuters kennen van op tv. Het volgen …ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator