-
Augmented reality in het buitengewoon onderwijs
In BuSO Hoge Kouter in Kortrijk werken leerlingen in het atelier met twee toestellen voor augmented reality. Met behulp van deze systemen krijgen leerlingen die het wat moeilijker hebben ook de kans om een taak van A tot Z prima af te …
Video (3)Leerkracht -
Adaptieve Dia-LVS-toetsen
Het Dia-leerlingvolgsysteem of digitale toetsen zijn het resultaat van jarenlang praktijkgericht onderzoek naar de taal- en rekenontwikkeling van leerlingen.
Met Dia-LVS volg je de groei van jouw leerlingen en klas op en krijg je dankzij diverse …
Video -
Micro-agressie: Infoclip
De kennisclip gaat over micro-agressie. Wat is micro-agressie? Van waar komt het? Wat zijn de gevolgen en wat kunnen we er aan doen wordt hier aangehaald.
Hiernaast vind je op het einde van de video ook nog een QR-code die je brengt naar twee …
Video (8)Leerkracht -
Kies voor Latijn!
Waarom voor Latijn kiezen? In minder dan twee minuten kom je te weten wat het vak Latijn inhoudt en wat de talrijke voordelen zijn!
2.12.0.0 2.12.0.0 2.12.0.0Video (3)Leerkracht -
Bouw: Hoe bepaal je de lagenmaat?
In deze video wordt uitgelegd hoe je de lagenmaat berekend bij het metselen van een muur.
Video (4)Leerkracht -
Augmented Reality: COSMO onderzoek
Hier wordt Spatial AR uit het COSMO-onderzoek kort voorgesteld om een eerste indruk te geven van wat dit inhoudt en hoe wij het inzetten.
VideoLeerkracht -
Sketchnoting: Tekenen met mindmaps en visuals
Sketchnoting helpt leerlingen om beter te onthouden. Sketchnoting, ook wel visueel notetaking genoemd, is het creatieve en grafische proces waarmee een individu zijn gedachten kan vastleggen met behulp van illustraties, symbolen, structuren en …
VideoLeerkracht, Administratief personeel, … -
Klimaatraad: Feiten vs. meningen
Joris Meys is statisticus, data-analist en bioloog. Hij was een tiener toen hij het eerste IPCC-klimaatrapport las. De voorspellingen daarin zijn ongeveer allemaal uitgekomen. Nu, bijna dertig jaar later, ligt er een nieuw rapport - een niet mis …
VideoAnder -
Economische ongelijkheid: Mening van jongeren
Jongeren aan het woord over wat economische ongelijkheid voor hen betekent. Over hoe de pandemie maatschappelijk kwetsbare mensen dieper de armoede induwt, over kinderarmoedebestrijding, over hoe het kapitalistisch systeem vormen van ongelijkheid …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Politieke ongelijkheid: Meningen van jongeren
Jongeren aan het woord over wat politieke ongelijkheid voor hen betekent. Van de discussie over stemrecht/stemplicht, representatie van LGBTQIA in de politiek, stemrecht vanaf 16 jaar tot het voeren van een sociaal beleid om ongelijkheid terug te …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Werking van ons geheugen: Uitlegfilmpje
Een filmpje over de werking van het geheugen en werkgeheugen, als onderdeel van de executieve functies.
Video (3)Leerkracht, Ander -
Wiskundige definities van buiten leren. Hoe doe ik dat?
Deel dit filmpje met je leerlingen. Hoe leer je wiskundige definities uit het hoofd?
Video (10)Leerkracht