-
ICT-integratie in het vak techniek
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld verzamelt een aantal voorbeelden van het gebruik van ICT binnen het vak technieken. De eerste twee voorbeelden gaan over het gebruik van simulatie- en technisch tekensoftware. Het derde voorbeeld laat zien hoe ICT kan …
VideoSchool/onderwijs -
Digitale leerpaden
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld illustreert het gebruik van een (digitaal) leerpad in de les Nederlands. Een leerpad is een gestructureerd leerobject waarmee leerlingen zelfstandig en op eigen tempo bepaalde leerstof verwerken. Leerpaden kan je …
VideoSchool/onderwijs -
BZL: Begeleid zelfstandig leren
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt toegelicht hoe enkele leraren van de eerste graad BZL gebruiken om het leerproces van leerlingen te bevorderen. BZL staat voor ‘begeleid zelfstandig leren’, wat inhoudt dat leerlingen …
Video (3)School/onderwijs -
ICT als hulpmiddel voor leerlingen met leerstoornissen
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld integreert reeds meer dan tien jaar laptops in alle lessen en vakken voor leerlingen met leerstoornissen zoals dyslexie en dyspraxie. Uit het praktijkvoorbeeld blijkt dat een doordacht gebruik van ICT het …
Video (3)School/onderwijs -
ICT-infrastructuur in functie van innovatief onderwijs
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld illustreert hoe de inrichting van een klaslokaal een bijdrage kan leveren tot een krachtige leeromgeving ter ondersteuning van technische vakken. Op initiatief van een aantal leraren werd een TO-lokaal ingericht dat …
VideoSchool/onderwijs -
Werken met een digitaal schoolbord
Inleiding
De basisschool in dit praktijkvoorbeeld heeft ervoor gekozen om in alle leerjaren van de lagere school een digitaal schoolbord te plaatsen. Het digitale schoolbord kan in alle leerjaren – al dan niet met een iets andere invulling …
Video (4)School/onderwijs -
ICT geïntegreerd in de dagelijkse klaspraktijk
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld heeft een uitgesproken visie op ICT in het onderwijs. ICT-integratie is in deze leefschool iets dat vanzelfsprekend gebeurt in de dagelijkse klaswerking. Vooral het zelfsturend leren met behulp van ICT en …
Video (3)School/onderwijs -
ICT-beleid binnen een scholengemeenschap
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt het traject toegelicht dat een scholengemeenschap bewandelt om tot een gezamenlijk ICT-beleid te komen. Vijf scholen binnen de scholengemeenschap nemen een voortrekkersrol op zich. Zij vormen een …
VideoSchool/onderwijs -
Een systematische aanpak van ICT-integratie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld is te zien hoe ICT op een systematische wijze kan worden geïntegreerd. De basisschool werkt via een systeem waarbij de ICT-coördinatoren elke maand en per leerjaar digitale leermiddelen aanbieden die …
Video (3)School/onderwijs -
Digitale fotografie in de kleuterklas
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld gaat specifiek in op de mogelijkheden van digitale fotografie in de kleuterklas. Uit dit praktijkvoorbeeld blijkt dat de jonge kleuters zonder problemen kunnen werken met een digitaal fototoestel. Je kunt werken rond …
VideoSchool/onderwijs -
Een samenwerkingsproject tussen derde kleuterklas en vijfde leerjaar
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld krijgen leerlingen van het vijfde leerjaar elk een mete/petekind toegewezen uit de derde kleuterklas. Eenmaal per week begeleidt een groepje vijfdeklassers hun kleuter bij het werken met educatieve software op de …
Video (9)School/onderwijs -
Digitaal (prenten)boek ontwerpen
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen van de derde graad een digitaal prentenboek. Ze maken eerst een scenario van het verhaal in de vorm van een schetsboek. Vervolgens tekenen ze de figuren uit het verhaal op papier, scannen ze het …
Video (11)School/onderwijs