-
Autisme en executieve functies
Er zijn specifieke gebieden in de hersenen die ervoor zorgen dat je in staat bent te plannen dat wat je wilt gaan doen. En dit vervolgens stap voor stap en geconcentreerd te organiseren. Dit is niet voor iedereen even eenvoudig. Dit filmpje legt …
Video (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme in de hersenen
In deze video worden voorbeelden gegeven van de informatieverwerking in het brein van mensen met ASS.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Je les inclusiever maken en omgaan met diversiteit in de klas: Tips
Voor het Stadsproject van de Universiteit Antwerpen werd diversiteit in de klas onderzocht. In dit filmpje krijg je een paar tips die je helpen om leerlingen met zorgbehoeften op cognitief vlak beter te betrekken en ervoor te zorgen dat …
Video (6)Leerkracht -
Leermodule geletterdheid: Webinar
Lancering en demonstratie van de gratis online leermodules waarin je leert hoe je geletterdheid bij ouders kan versterken. Je leert er onder meer:
- Wat is laaggeletterdheid?
- Hoe herken je laaggeletterdheid?
- Hoe ga je in gesprek over …
Video -
Eén letter maakt het verschil: Ik haat lezen
Een spotje om onder de aandacht te brengen dat het aanbieden van de juiste hulpmiddelen essentieel is om het lezen te ondersteunen.
Video -
Ondersteunde communicatie: Inspirerende voorbeelden
Deze film toont inspirerende voorbeelden van het gebruik van ondersteunde communicatie (OC) door mensen die niet kunnen praten. OC kan de wereld voor hen openen, doordat ze hun gedachten en wensen tot uitdrukking kunnen brengen.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Over executieve functies: De schakels tussen willen en uitvoeren
Een video van Leerpunt ADD met uitleg over executieve functies
In het eerste deel is er aandacht voor de verschillende EF:
- taakinitiatie en uitstelgedrag;
- zelfregulatie (aandacht sturen, zelfbeheersing);
- werkgeheugen (gedachten ordenen, …
Video (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe betrek je kinderen met ADHD bij je les?
Wat kun je als leerkracht doen om kinderen (met ADHD) beter bij de les te houden zonder in een negatieve spiraal te raken?
Video met uitleg door Anton Horeweg.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Herken de kenmerken van een taalontwikkelingsstoornis
Hoe herken ik TOS?
Praat je kind nog niet of heeft je kind moeite met praten of het begrijpen van taal? Het kan zijn dat je kind een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft.Video (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Webinar: Wat als lezen moeilijk gaat?
Inzichten vanuit het dyslexie-onderzoek voor de basisschoolpraktijk door prof. dr. Pol Ghesquière.
In de webinar krijg je info over:
- wat is dyslexie,
- kenmerken van dyslexie,
- gevolgen van dyslexie,
- voorspelbaarheid van leesproblemen, …
Video -
Efficiënt leerstof verwerven: Waarom leren altijd lastig moet zijn
Waarom heb je niets aan fluostiften en eindeloos herlezen als leerstrategie? Hoe verwerk je leerstof dan op een actieve manier? Expert Tine Hoof (ExCEL) legt het uit in een heldere video.
Extraatje: een stappenplan om zelf aan de slag te gaan.
Video -
Werken aan je zelfbeeld om je zelfvertrouwen te vergroten
In deze video wordt uitgelegd wat er ongeveer in de hersenen gebeurt bij mensen met weinig zelfvertrouwen en hoe werken aan je zelfbeeld daarbij kan helpen.
Video (15)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner