-
Een huisdier voor en na: Oog in oog, les 3
In deze les leren de leerlingen de keuze van het nemen van een huisdier in een bredere context van oorzaken en gevolgen plaatsen. De leerlingen ontdekken dat de meeste redenen om een dier in huis te halen voortkomen uit de behoeften van de mens.
Downloadbaar lesmateriaal -
Wat is dierenwelzijn: Oog in oog, les 2
De leerlingen gaan op zoek naar hoe zij hun omgang met dieren identificeren, als heerser, hoeder, vriend of gelijke. Ze vullen de betekenis van het woord dierenwelzijn in door de vijf vrijheden af te leiden uit verschillende informatieteksten.
Downloadbaar lesmateriaal -
Verbonden met elkaar: Oog in oog, les 1
Aan de hand van stellingen verkennen leerlingen hun eigen standpunt rond de thema's dierenwelzijn en dierethiek. Via videofragmenten en krantenartikels ontdekken de leerlingen de verbondenheid tussen verschillende organismen in een ecosysteem.
Downloadbaar lesmateriaal -
Ik wil aanvaard worden zoals ik ben: Theater over gendergelijkheid
Ik wil aanvaard worden zoals ik ben, is een hartenkreet van jongeren die anders zijn, die eerst uit de verbazing en aanvaarding van hun anders zijn moeten geraken en dan hopen dat anderen dit kunnen en willen accepteren zodat zij, net als …
tot
Nascholing of activiteit -
Yes, ik ben niet verslaafd!: Theater over drugspreventie
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is. Zodanig afhankelijk dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk, los kan laten. Het gedrag van de persoon is …
tot
Nascholing of activiteit -
Solliciteren: Kenmerken en valkuilen van een sollicitatiebrief
Beginsituatie: de leerlingen kennen de onderdelen van een goede zakelijke brief.
Doelstelling: de kenmerken van een goede sollicitatiebrief leren kennen:.
In drie sollicitatiebrieven gaan de leerlingen op zoek naar positieve en negatieve kenmerken. …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht -
Instructies geven: Opdrachtenreeks
Tweedelige opdracht rond instructies geven. De leerlingen maken een korte handleiding en een instructiefilmpje.
De leerlingen moeten zelf tien instructies op papier zetten (met uitleg over de imperatief) en zelf een instructiefilmpje maken (spreken …
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht -
Walk with Amal: Educatief pakket en handleiding
Met het educatief pakket rond Walk with Amal en de bijhorende handleiding voor leerkrachten kan je aan de slag rond de komst van Amal.
In oktober verschijnt Kleine Amal - een reuzenpop die een Syrisch vluchtelingenmeisje verpersoonlijkt - in …Downloadbaar lesmateriaal (62)Organisatie, firma, vzw -
Notes on Blindness: 360° video een virtual reality ervaring
Met deze video in virtual reality kan je je inleven in het leven van een blinde. Je staat letterlijk in de schoenen van iemand anders. De persoon in wiens schoenen je staat, vertelt wat hij hoort en je ziet de contrasten die hij waarneemt. Dit …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Solidariteit: Logo's humanitaire organisaties
Je oefent op het herkennen van het logo van tal van humanitaire organisaties zoals het Rode Kruis, Oxfam, Vredeseilanden, De voedselbanken ...
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
De computer, hardware en software: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over de computer: hardware en software, samen met meer context en concrete lestips.
De eerste computers namen een volledige kamer in beslag, de nieuwste smartphones kan je samenvouwen of …
Video -
Cultuur in de Spiegel SO, het Twittertijdperk: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over het Twittertijdperk, samen met meer context en concrete lestips. Het platform dat het internet ons biedt is enorm. Hoe ging dat toch vroeger in zijn werk? Hoe brachten mensen hun …
Video