-
Vijf vragen over formatief toetsen
In dit blogartikel van CPS gaat men dieper in op formatief toetsen aan de hand van vijf vaak gestelde vragen waarop je telkens een kort en een lang antwoord krijgt.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Mindfulness op school en in de klas
Mindfulness op school en in de klas, is een manier om leerlingen te leren hun aandacht te richten op hun gedachten, gevoelens, emoties en handelen. Aandacht is de sleutel tot leren. Door te oefenen op deze bewuste …
ArtikelAnder -
Behandeling autisme: Evidence-based strategieën
Bij het overwegen van behandelmethoden is het belangrijk om te weten welke benaderingen effectief zijn.
Bij recent onderzoek over ASS werd een lijst opgesteld met 27 evidence-based praktijken:
- sociale verhalen,
- zelfmanagement,
- modeling,
- visuele …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tools in Windows 10 om leerlingen met visuele beperking te ondersteunen
Deze Engelstalige infographic geeft je een overzicht van ingebouwde tools die leerlingen met visuele problemen kunnen ondersteunen:
- aanpassen cursor en pijltje,
- vergroten tekst,
- gebruik maken van vergrootglas,
- voorleesfunctie.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tools op iPad die leerlingen met visuele beperkingen kunnen ondersteunen
Deze Engelstalige infographic geeft je een overzicht van ingebouwde tools die leerlingen met visuele problemen kunnen ondersteunen:
- voorleesfunctie,
- zoomfunctie,
- Siri,
- tekst vergroten ...
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Maarten Van De Broek over groepsvorming: Podcast
Maarten Van De Broek is oprichter van Vonk en Visie, een centrum dat opleidingen geeft aan professionals in het onderwijsveld en hulpverlening biedt aan jongeren. Maarten Van de Broek is psychotherapeut en heeft ook een eigen praktijk. Hij is …
ArtikelLeerkracht -
Een slechtziende leerling in de middelbare school: Algemene informatie over lesgeven aan slechtziende leerlingen
In de tekst vind je informatie over:
- organisatie van de omgeving (plaats in de klas, schoolgebouw...);
- organisatie ven de lessituatie ;
- algemene hulpmiddelen (bij lezen en schrijven, voor oriëntatie en mobiliteit...);
- optische hulpmiddelen.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Campagne tegen ongewenst seksueel gedrag: Zin? Lekker? Fijn?
In deze campagne van het Nederlandse Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Sense wordt de aandacht gevestigd op het bespreekbaar maken van seksuele wensen en grenzen. Jongeren worden aangemoedigd hierover een gesprek te voeren om zo …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Zo kan ik meedoen: Aanleren van praktische vaardigheden aan mensen met een visuele en verstandelijke beperking
Dit boek is voor ouders en begeleiders van mensen met een visuele en verstandelijke beperking en gaat over het aanleren van praktische vaardigheden. Hoe leer je iemand zelfredzaam te worden wanneer er sprake is van een visuele en een …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Jeroen Heremans over Classcraft: Podcast
Classcraft is een educatieve variant van het uberpopulaire spel World of Warcraft. Alleen wordt hier niet gebruikt om urenlang op te tokkelen en vijanden te verslaan, maar om leerlingen te motiveren, belonen en straffen.
Voor meer uitleg ging …
ArtikelLeerkracht -
Genderbewust lesgeven
'Genderbewust lesgeven doe je voor iedereen', zegt Myriam Halimi van RoSa vzw. 'Want ook leerlingen die wel binnen de hokjes lijken te passen, krijgen te maken met stereotypen over jongens en meisjes. In een genderbewuste school ontdekken ze welke …
Artikel -
NPO: Effectieve interventies op school
Welke aanpak heeft effect om leerachterstanden weg te werken, om preventief en curatief problemen op te lossen en om te werken aan het welbevinden?
NPO maakte een opsomming met evidence-based strategieën met bijhorende uitleg.
Een greep uit hun …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner