-
Evidence-based onderwijsstrategieën van David Mitchell
Een opsomming van tien sleutelstrategieën om leren te verbeteren:
- coöperatief leren in groepen,
- peer-tutoring,
- ouderbetrokkenheid,
- cognitieve-strategie-instructie,
- geheugenstrategieën,
- oefen en herhaal,
- behavioristische …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het inzetten van directe instructie
Directe instructie is een gestructureerde manier van lesgeven, die een grote impact heeft op de leerresultaten. Kenmerkend is de stapsgewijze aanpak, waarbij de leraar sturend is, maar ook de leerlingen activeert. Daarvoor zijn verschillende …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Top 20 principes uit de psychologie voor het onderwijs aan en het leren van creatieve, getalenteerde en begaafde leerlingen
In deze lijst vind je twintig principes uit de psychologie over begaafdheidsonderwijs die het meest nuttig zijn voor het onderwijs aan begaafde leerlingen.
Elk principe wordt besproken en is voorzien van relevante literatuur en uitleg over de …ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Community Service Learning: Module
Community Service Learning, kortweg CSL, is nog een prille vorm van leren in het secundair onderwijs. Tijd om hier verandering in te brengen, want het is een uitstekende leervorm om bv. inzichten te verwerven in problematieken zoals …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Prehistorische kledijworkshop
Jager-verzamelaars waren al in staat om goed passende kledij uit dierenhuiden te vervaardigen. Dé archeologische vondst die ons daar meer over kan vertellen, is Ötzi, de oudste mummie ooit in Europa opgegraven en buitengewoon …
tot
Nascholing of activiteit -
Gallo-Romeinse kledij: Workshop
Interactieve workshop waarbij een gids je uitdost als Galliër of Romein en je intussen allerlei feiten en weetjes bijbrengt over grondstoffen, kleuren en functie van kledingstukken en de status die daaraan gekoppeld werd.
tot
Nascholing of activiteit -
Militaria: Workshop
De productie van wapens, bronzen en later ijzeren dolken en zwaarden, begint bij de Kelten. Een volk met een reputatie, aldus de Romeinen. Toch wisten net zij hen uit te schakelen, onder meer door de voortdurende verbetering van hun wapens, …
tot
Nascholing of activiteit -
RTI-model bij wiskunde
Response to Intervention (RTI) is een interventiemethodiek om vroeg, systematisch en
adequaat intensieve hulp aan leerlingen die moeite hebben met het verwerven van de
leerstof.RTI is een aanpak in niveaus voor ondersteuning aan leerlingen die wordt …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tocht teambuilding jongeren (16+)
Twee of drie dagen lang legt je groep een tocht af. Ondertussen zijn er uitdagingen, samenwerkingsopdrachten, gesprekken en stille momenten. Al wandelend verleg je jouw grenzen. Iedereen wordt op zichzelf en op de groep teruggeworpen, zodat je …
tot
Nascholing of activiteit -
Tocht identiteit, zingeving en keuzes maken jongeren (16+)
We nemen jouw groep jongeren mee op een tweedaagse tocht rond identiteit, zingeving en keuzes maken. We werken aan het zelfvertrouwen, zelfinzicht, de zelfeffectiviteit en de verbondenheid.
De groep is daarbij de spiegel, het vangnet, …
tot
Nascholing of activiteit -
Heldenflix: Workshop
Waarom zijn Netflix-reeksen zo verslavend? Het antwoord ligt besloten in de vroegste avonturenromans en hoe goed deze al dan niet bewaard bleven. In een interactieve workshop leren we jongeren uit het vierde tot zesde jaar secundair onderwijs …
Nascholing of activiteit -
Motivatie: Waarom, wat en hoe?
Wat is motivatie? Hoe kun je iemand veel of goed motiveren?
In dit artikel van Wessel Peeters krijg je een samenvatting van belangrijke inzichten met daarbij ook tips en werkvormen om leerlingen goed te motiveren om te leren.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner