-
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Werken met visualisaties
1. Wat zijn visualisaties en waarom worden ze gebruikt?
Volgens Van Dale’s woordenboek is visualiseren “een begrip als beeld voorstelbaar maken”.
Ik gebruik het begrip visualisaties als verzamelnaam voor tekeningen, afbeeldingen, …
Artikel (16)Leerkracht -
Leerlijnen Frans
Leerlijnen Frans TSO algemeen "une ébauche"
1 Wat zijn leerlijnen?
Je wil met de leerstof, het leerplan en de leerlingen ergens naartoe: naar een grotere competentie in je vakgebied, naar een groeiende complexiteit en …
ArtikelLeerkracht -
Interview met Hervé Wellens
In het kader van interviews met pedagogische begeleiders mocht ik vorig schooljaar een boeiende persoon ontmoeten. Een openhartig gesprek. Wie de moed heeft naar ‘verhalen van anderen' te luisteren, kan wijsheid opdoen... Zelfs op de …
ArtikelLeerkracht, Preventieadviseur, … -
Taalvakkenbeleid en beheersing van vreemde talen
In dit videofilmpje hoor je leerkrachten of directies van vier scholen.
De gemeenteschool De Bosmier uit Balen vertelt hoe ze aan talensensibilisering doen door een uitwisselingsproject met zes Europese landen. Ook de taalinitiatie Frans komt aan …
Artikel (5)Andere functie -
Een stille wanddiscussie met PowerPoint: ICT op het menu
Een gesprek of discussie op papier of op een schoolbord kan een oplossing bieden voor enkele problemen die opduiken bij een gewoon klasgesprek:
- bij de klassieke gespreksvormen komen de stillere kinderen zelden aan bod;
- bovendien ervaart …
Artikel (4)ICT-coördinator -
Ondernemen in de les Frans?
Ondernemingszin stimuleren? Werken aan ondernemerscompetenties?
Voor mij, als leerkracht Frans, horen begrippen als ondernemen en ondernemerschap eerder thuis bij het vak Economie of in de handelsrichtingen. Dus ik heb mij er nooit echt druk over …
ArtikelGeen lid meerInspectielid -
Post-itwar in je klas
Interdisciplinair werken lijkt vaak het toverwoord te zijn in ons onderwijs, maar eveneens zo moeilijk zinvol te bereiken. Mediakunde en ICT zijn dan vaak de eerste disciplines om over de vakgebieden heen te fungeren. Beiden zijn immers geen doel …
ArtikelLeerkracht -
Kijkwijzer: Methodiek voor leerkrachten
Laat je inspireren voor je lessen NT2 en volg de actuele ontwikkelingen in NT2-didactiek.
Het Steunpunt GOK ontwikkelde de Kijkwijzer, een methodiek voor leerkrachten om met behulp van video-opnames te reflecteren op de eigen klaspraktijk. …
Artikel (6) -
HOWEST behoort tot de internationale top met de opleiding tot Technical Artist
De Hogeschool West-Vlaanderen (HOWEST) is dé pionier op het vlak van 3D-toepassingen in ons land en scoort ook internationaal hoge ogen met deze opleiding. Diverse Digital Arts and Entertainment (DAE) afgestudeerde Belgen bekleden topfuncties …
ArtikelAnder -
Digibord in de horeca
Het digibord wordt niet enkel gebruikt in het onderwijs! Het vind ook zijn intrede in restaurants... leuk weetje voor leerlingen horeca die innovatie genegen zijn!
Het digibord hangt boven de tafel en projecteert de menu-kaart, het tafellaken, …
Artikel -
TPR Storytelling: Taal leren met plezier!
In het artikel Echt voedsel in Trouw Groen van 30 mei 2009, schetst men een ontwikkeling die onze voedselketen betreft. Nu vindt er een parallelle ontwikkeling plaats in het onderwijs. Deze is nu nog in de marge bezig, maar zal onmiskenbaar …
ArtikelLeerkracht, Directie