-
Complimentendag: Doetips
Kort artikeltje waarin verteld wordt hoe je deze dag je leerlingen en je collega's met complimentjes kan overladen.
In het artikel vind je ook complimentkaartjes om zelf af te drukken, uit te knippen en daarna uit te delen.
Artikel (73)Leerkracht -
GPS voor onderwijs aan leerlingen met autisme
In deze bundel vind je informatie over wat autisme is, welke gevolgen het heeft in de klas en waar leerlingen met ASS nood aan hebben.
Artikel (62)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Maak je sterk tegen armoede op school: Stappenplan voor een beter armoedebeleid op school
Een bundel met een aantal nuttige tips om beter om te gaan met kansarmoede in je school. Van een goede communicatie met de ouders tot een uitgewerkte visie, van schoolfacturen tot samenwerking met andere instanties.
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat schrijf jij op het rapport?
Welke commentaar geef jij je leerlingen mee op het rapport?
Pedagogisch begeleider Marijn Vandevelde (GO!) wikt en weegt de woorden achter de cijfers. Plus vijf tips om jouw rapportcommentaren sterker te maken.
Artikel (12) -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Duidelijk Nederlands op de secundaire school: Communiceren met anderstalige ouders
Een gids met tal van tips rond zeven thema's:
- bezoek aan de school,
- inschrijvingsgesprek,
- infomoment,
- schoolpoortgesprek,
- algemene communicatie,
oudercontact, - slechtnieuwsgesprek.
Het is een handig instrument om oudercontacten, briefjes of mails …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zelfgestuurd leren bevorderen in het onderwijs: werkt het echt?
Uit onderzoek blijkt dat de inspanningen van leraren die werken aan zelfgestuurd leren bij hun leerlingen, wel degelijk een effect hebben. In dit artikel op duurzaamonderwijs.com gaan de auteurs in op wat zelfgestuurd leren is en waar die …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw -
Microtraining om zelf aan de slag te gaan met H5P
Met H5P kan je eenvoudige digitale oefeningen aanmaken.
Op deze website vind je korte microlessen om aan de slag te gaan met H5P.
René Breedveld geeft in video's van maximum 10 minuten uitleg hoe je een oefening maakt in H5P.Via Toll-net kan je …
Artikel (3) -
Hoe neem je jouw scherm op met Loom?
Met Loom maak je opnames van jouw beeldscherm, webcamera en/of stem. De opname deel je nadien eenvoudigweg via een link. De software bestaat voor Windows, Mac en iOS maar kan je ook gebruiken via een Chrome-extensie.
In dit artikel lees je hoe je …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Hoe krijg ik leerlingen stil na actief gedifferentieerd werken?
Ik doe heel actieve werkvormen waarbij leerlingen door elkaar lopen. Zo kunnen ze bewegen en van elkaar leren. Hoe krijg ik hen terug stil?
We geven graag vier tips mee om hiermee om te gaan
Artikel (8)Ander -
Creativiteit in het onderwijs bevorderen
We horen het vaak: in het onderwijs van de 21ste eeuw moet creativiteit een prominentere plaats krijgen (zie ook de Visietekst duurzaam onderwijs). Creatief denken kan mensen helpen om hun persoonlijke leven te verrijken, problemen op te lossen, …Artikel (4)Leerkracht -
Eerst verbinding, dan leerstof: Vijf adviezen van experten en twaalf lestips.
De scholen gaan weer open en je ziet je leerlingen weer. Dat je prioriteit dan bij de leerstof ligt, is een normale reactie. Experten adviseren om toch ook ruimte te voorzien voor verbinding en reflectie.
Hoe pols je bij je leerlingen hoe zij de …
Artikel (6)